Søk i arkivet

NOMINERT: Windy 27 Solano.
NOMINERT: Windy 27 Solano. Foto:

Windy-nyhet nominert til gjev pris

Windy 27 Solano har bare så vidt kommet ut av støpeformen, og er allerede nominert til Eurpean Powerboat of the Year, sammen med Askeladden og norskdesignede Bella.

Det er mange som konkurrerer i hver av de fem kategoriene. De nordiske båtene utmerker seg tradisjonelt opp til klassen som omfatter båter under 35 fot.

 klassen opp til 25 fot er det til European Powerboat of the Year 2018 nominert to båter som vi kjenner godt i Norge. Bella 620 Cabin som er designet av nordmannen Espen Thorup er en av dem. I tillegg er Parker 690 DC nominert, mest kjent som Askeladden C65 i Skandinavia.
Bella 620 Cabin er en praktisk og prisgunstig allbruksbåt som Båtliv kommer tilbake til med en prøvekjøring seinere. Denne båten legger seg for øvrig mellom Bella 700 Raid som var nominert i fjor og klassikeren 580 Cabin. Bella 620 Cabin fremstår som praktisk, ryddig og med gode sjøegenskaper i forhold til størrelsen. Den byr også på overnattingsplasser for to, ved behov.
Parker 690 DC er også nominert. I Norge selges den som Askeladden C65 Cruiser. Dette er en båt som er bygget for bruk med robuste materialer, samtidig som det er en påkostet daycruiser. Da Båtliv prøvekjørte båten var den stillegående og stum i sjøen, og viste gode kjøregenskaper.
I tillegg til Askeladden/Parker og Bella er Bayliner VR 5 Cuddy OB, Heyday WT2 og Jeanneau CC 7.5 BR nominert i klassen opp til 25 fot.

Kritikerrost

I klassen opp til 35 fot er Windy 27 Solano nominert. Dette er lillesøsteren til kritikerroste Windy 31 Zonda. Båtliv har prøvekjørt nyheten, og hele testen kan leses i dette bladet. Her har Windy laget en båt som følger de historiske linjene, samtidig som det er en moderne båt. Windy 27 Solano har i tillegg til kabinen også et velfungerende toalettrom og bad. Båten har innenbordsmotor, og av 25 solgte båter så langt er 70 prosent solgt med bensinmotor. Da vi testet båten med Volvo Penta V8 med 350 hestekrefter, hadde vi 42 knop, men den leveres også med 420 hestekrefter, og bør da være god for mer enn 50 knop. Dette er en hastighet vi tror det gode skroget takler fint.  Les Båtlivs prøvekjøring av Windy 27 Solano i dette bladet.
Windy konkurrerer med De Antonio D28, Jeanneau NC33, Sea Ray Sundancer 320 og Apreamare Gozzo 33.

Fra seil til motor

I klassen under 45 fot er det i år ingen nordiske båter nominert, men det er likevel fem interessante nominerte båter. En av båtene, Fountaine Pajot MY44, er en katamaran, som vi som oftest forbinder med seilbåter. Og når vi er inne på seilbåter, så kjenner også de fleste til italienske Grand Soleil. På Cannes Yachting Festival debuterte de med motorbåt, med Pardo 43. Egentlig ikke så ulik Fjord i design, og den følger en trend med rett baug, eller rettere sagt så tar de den litt lenger her med antydning til negativ baug.
Sealine er nominert med C430, en nydelig bobåt i mer klassisk, moderne stil. Siste av de fem nominerte båtene er Rio Spider 40, en tøff 13 meter lang daycruiser med med moderne inneplass.

Stål og store yachter

I klassen over 45 fot har juryen satt en grense på rundt 70 fot, da det finnes båter med nesten uendelig budsjett om vi går enda litt høyere i størrelse. Azimit S7 er en flott båt som da holder seg akkurat innenfor. Båten har moderne linjer og innbydende interiørløsninger. Men den kan få hard konkurranse, for i denne klassen er det mange fine båter. Minste båt er Beneteau GT 50, det nye flaggskipet innenfor Gran Tursimo-rangen. Båten leveres både med og uten flybridge. Fairline er en båt vi kjenner godt på det norske markedet, og er kanskje mest kjent på Vestlandet der de har solgt godt. Nyheten Fairline Targa 63 GTO var vel en av de mest besøkte båtene under Cannes Yachting Festival. Omsider klarte Båtliv å få litt alenetid i båten, og har fått tatt bilder og 360-visninger som vi kommer tilbake med mer om seinere.

En båt som virkelig har utmerket seg i European Powerboat of the Year de siste årene er Steeler. De har også tidligere vunnet, med da i deplasement-klassen. Årets båt er ikke bare et blikkfang, men den er igjen et praktverk også innvendig. Nederlenderne er flinke til å bygge båter, og her viser de at de mestrer stålkonstruksjoner. Siste båt blant de fem nominerte i denne klassen er Sunseeker 66 Manhattan. De lanserte tidligere 52 Manhattan, men her har de gitt mer plass og flere løsninger, og med muligheter for å tilpasse sin egen båt i større grad. Man velger også her om man vil ha hardtop eller flybridge.

Noe unorskt

European Powerboat of the Year har også en klasse for fortrengningsskrog, eller deplasement, om du vil. Her er det ofte båter som vi ikke har hørt så mye om, da de stort sett utmerker seg i kanalene litt lenger sør i Europa. Men både Delphia og Linssen har utmerket seg noe i Norge tidligere, som i år er nominert med henholdsvis Delphia BluEscape 1200 og Linssen Grad Sturly 40.0 Sedan. Båtliv prøvekjørte Linssen Grad Sturly 40.9 AC i 2009, og det var den gang en båt som imponerte, ikke minst i forhold til hvor stillegående den var. Delphia har også i sin tid flørtet med det norske markedet, selv om den kanskje ikke helt har utseendet med seg i forhold til tradisjonelt norsk båtliv.

De øvrige båtene som er nominert i denne klassen er Boarncruiser Elegance 1500 CS, Seafaring Yachts 44 og Serious Yachts Brightly 1530.

Oversikt over nominerte båter

Under 25 fot
Bayliner VR 5 Cuddy OB
Bella 620 Cabin
Heyday WT2
Jeanneau CC 7.5 BR
Parker 690 DC (Askeladden C65)

Under 35 fot
De Antonio D28
Jeanneau NC33
Sea Ray Sundancer 320
Windy 27 Solano
Apreamare Gozzo 33

Opp til 45 fot
Fountaine Pajot MY44
Invictus 370 GT
Pardo 43
Sealine C430
Rio Spider 40                                        

Over 45 fot                                    
Azimut S7
Bénéteau GT50
Fairline Targa 63 GTO
Steeler NG 52 S Offshore
Sunseeker 66 Manhattan

Displacement
Boarncruiser Elegance 1500 CS
Delphia BluEscape 1200
Linssen GS 40.0 Sedan    
Seafaring Yachts 44
Serious Yachts Brightly 1530

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen