Klåstadskipet rekonstrueres

HOVEDATRAKSJON I TØNSBERG: Klåstadskipets byggeplass utenfor Oseberg Kulturhus.
IKKE SÅ KRIGERSK: Klåstadskipet var handelsskip.
ERFAREN TREBÅTBYGGER: Jan Vogt Knutsen.
KJERRINGA: Her skal masta stå.
KLEMME: En kile sørger for god kraft.
SARDINER: Verdens dyreste, faktisk.
TRENAGLER: Her gjøres alt på gamle måten.
GJENNOM: Trenaglene går gjennom skroget.
GAMMELT HÅNDTVERK: Prosjektet går over flere år.
STEVNEBORD: Bordene er formet naturlig av trærne for bedre styrke.
VINKELMÅLER: Enkel og funksjonell.
SEILANSVARLIG: Unni Ottesen.
FLERE TUSEN NAGLER: Smidd på byggeplassen.
HARDT SPUNNET: Ullgarnet som brukes er tvinnet fire ganger mer enn vanlig garn.

Turen går til Miklagard

Klåstadskipet bygges i Tønsberg slik vikingene gjorde det på 900-tallet. Men kopien av det gamle handelsskipet få også elektriske motorer, når det skal seile langs hele kysten av Norge, inn i Russland og ut i Svartehavet.

Publisert Sist oppdatert

En stormfull vinternatt på slutten av 900-tallet strandet en 20 meter lang knarr i Klåstadkilen ved Larvik. Den hadde trolig seilt fra Skien, der handelsskipet ble lastet med brynesteiner fra Eidsborg i Telemark. Fra Skien seilte den rundt Mølen og østover. Skipet ble trolig overrasket av storm fra sør, og drevet inn hele Viksfjord, til det endte i Klåstadkilen. Det veltet antagelig når det traff land. Lite ante mannskapet den gang at denne stormfulle hendelsen skulle gjøre skipet kjent tusen år seinere.

Halvveis bevart

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER