Søk i arkivet

FYLLER DIESEL: Men pass på kvaliteten. Illustrasjonsfoto.
FYLLER DIESEL: Men pass på kvaliteten. Illustrasjonsfoto.

Stort sprik i drivstoffpriser

Prisene på båtdiesel varierer mye. Sjekk kvaliteten før du fyller.

Båteier Yngve Thorvaldsen ble mildt sagt overrasket da han så literprisen på avgiftsfri diesel på en marina i Drøbak. Med kommentaren «Kr. 14.95,- for «avgiftsfri» diesel på Heitmann Marina i Drøbak» delte han bilde av pumpen med Facebook-gruppen «Båtfolk på Facebook» sine drøye 45 000 medlemmer.

– Prisnivået på sjøen er veldig varierende, prisene svinger veldig fra dag til dag og fra marina til marina. Ofte er det også billigere å tanke på land selv på dager hvor dieselprisen er høyest, til tross for at det er avgiftsfri diesel på sjøen, sier Thorvaldsen til forbrukertjenesten dinero.

Peter M. Heitmann er daglig leder hos Heitmann Marin AS. Han har merket at stadig flere marinaer går dukken på grunn av kostbar drift, og synes dette er en trist utvikling for livet på sjøen.

– Det som bestemmer prisen hos oss er kravet om at vi må ha lønnsomhet på stasjonen. Klarer vi ikke det blir også vår stasjon nedlagt, sier Heitmann til Dinero.no.

 

Avgift

Forskjellene på diesel er annerledes til vanns enn på land. Man skiller mellom såkalt avgiftsfri diesel og avgiftspålagt diesel med begrepene autodiesel og anleggsdiesel. Anleggsdiesel er farget diesel uten veibruksavgift, og er forbeholdt anleggsmaskiner, motorredskaper og lignende, i tillegg til båter. Autodiesel er diesel pålagt veibruksavgift, og brukes av dieselbiler.

Det ble solgt 11 millioner liter anleggsdiesel og 5 millioner autodiesel fra norske marinaer i 2016, ifølge Norsk Petroleumsinstitutt (NP).

Bensin er på den annen side alltid pålagt veibruksavgift, og i 2016 ble det solgt 6 millioner liter bensin på norske marinaer. Båteiere har også anledning til å fylle på bensinstasjoner på land, noe det ikke finnes en eksakt statistikk på.

NPs medlemmer leverer 97 prosent av drivstoffmarkedet i Norge. Drivstoffet de leverer oppfyller internasjonale krav, altså EN 228 for bensin og EN 590 for diesel. Likevel hender det at marinaene tilbyr andre typer diesel, og har man en moderne båt bør man styre unna disse.

– Regelen er at drivstoffkvaliteten skal stå opplyst på pumpa. Diesel unntatt veibruksavgift som tilbys på marinaer tilsvarer anleggsdiesel. Denne dieselen er tilsatt farge for å kunne dokumentere at dieselen som brukes er kjøpt uten veibruksavgift, og kan dermed ikke brukes til transport på vei. Kvaliteten på anleggsdieselen oppfyller også EN 590, sier Melby Nøstvik i NP

– Det er viktig at du som forbruker stiller spørsmål til de ansatte ved marinaen om hvilken dieselkvalitet de har, sier Melby Nøstvik.

 

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen