RANA

RANA 610F: Dette er en forbedret utgave av den gamle Rana 20.
KONSOLL: To personer får plass bak vindskjermen.

Arbeidshest på sjøen

Rana Plast har reist seg fra konkursen og produserer båter som aldri før.

Publisert Sist oppdatert

De gamle eierne av Rana Plast solgte livsverket til de ansatte og investorer i 2009. Bedriften gikk konkurs i 2013. Året etter overtok Jan Pettersen det tradisjonsrike båtbyggerfirmaet på Hemnesberget. Nå peker pilene oppover.

Formene støpes i Latvia, før montering av utstyr blir gjennomført på Hemnesberget.

– Vi har bygd om og forbedret alle modeller, forteller den tidligere sjøkapteinen, som hadde erfaring med båtsalg allerede før han overtok Rana Plast.

God lasteevne

KONSOLL: To personer får plass bak vindskjermen.

En av de mest populære båtene er Rana 610F. Tidligere ble den solgt som Rana 20. Ifølge Pettersen snakker vi her om en virkelig arbeidshest på sjøen. Både Kystverket og Forsvaret bruker denne modellen som beredskapsbåt. Oppdrettsnæringa har også tatt den i bruk.

– Den fungerer også godt som både turbåt og fiskebåt. Dette skroget har man hatt stor suksess med gjennom mange år, sier Pettersen.

20-fotingen, med 2,5 meter bredde, har en formidabel lasteevne. 1800 kilo kan bringes over rekka, før det begynner å skorte på selvlensinga. Justerer man den, kan ytterligere noen hundre kilo lastes om bord.

Nye modeller

Pettersen anbefaler minimum 90 HK. Ofte selges disse båtene med 115 HK, men 140 gamper bak på hekken er heller ikke uvanlig.

– Vi har noen underforhandlere, men selger i all hovedsak båtene selv, opplyser Pettersen.

Og da kan man få montert ikke så rent lite ekstrautstyr, som juksamaskiner og line-/garnhalere. Prisen for en standard båt med 90 hestekrefter, ligger på 260.000 kroner. I tillegg til en rekke andre allerede eksisterende modeller i flåten, forbereder Rana Plast flere helt nye båter.

– Ja, vi jobber nå med en ny 540, en cabin cruiser på 19 fot og en speedsjark på 650, røper Pettersen.