Yamaha F25G

YAMAHA F25G
TESTBÅT: Pioner 14 Active CS med F25GETL på hekken.

Skal følge opp en klassiker

Gamle Yamaha 25 i totaktversjon er en liten klassiker, med vekt under femti kilo, pålitelig teknikk og flott kvalitet. Målet med F25G er å lage en moderne firetakter med totakterens letthåndterlighet.

Publisert Sist oppdatert

Den nye motoren er kvadratisk. Det vil si at boring og slag har samme mål, og med små 432 kubikkcentimeter er slagvolumet minst i klassen. Den utgående modellen F25D hadde større slaglengde enn boring, noe som normalt gir bedre dreiemoment på lavt turtall på bekostning av jevn dreiemomentkurve og høyt maksturtall. Men den gamle motoren hadde også større slagvolum.

De fleste av konkurrentene velger «overkvadratiske» konfigurasjoner med større boring enn slaglengde, noe som tradisjonelt gir bedre effekt på høyere turtall, men Yamaha valgte altså å både redusere slagvolum og slaglengde i slankeprosessen. Gevinsten er at vekten er imponerende 57 kilo i letteste utgave, en enorm forbedring fra den gamle modellen, som med sine 77 kilo var tyngst i klassen. Til sammenligning veier Suzukis motor 62 kilo, mens Mercury/Tohatsu veier 71 kilo. Den kjappe, moderne totakteren Evinrude E-tec 25 havner nå nokså midt på treet med sine 68 kilo.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER