FERIETUR MED VANNSCOOTER

UT PÅ TUR: På vei hjem til Stavern, og sjøen har roet seg ned.
VÅTT: Med kjølig sommer kommer gummistøvler godt med, men selv om de var pakket innenfor boksa ble de fylt med vann fra våtdrakta.
TREKKES OPP: Vannscooterne kan fint legges på en sandstrand.
REGN: Starten på turen ble en våt fornøyelse.
VIKTIG: Bruk av dødmannsknapp er en av de aller viktigste kjørereglene.
TRE FORSKJELLIGE: Vi prøvde Sea Doo RXP 260 (f.v.) Yamaha FSX 260 og Sea Doo GTR 215.
STUEPLASS FORAN: Her er det noe plass.
VANNTETT: Boksen kan tas ut.
SLITSOM STRÅLE: I medvind får vi strålen rett i nakken på Yamahaen.

På vannscootertur i høy sjø

Vannscootere er ikke bare sprett og lek. De egner seg også til lengre turer som er en naturlig del av båtlivet. Med tre forskjellige vannscootere prøvde vi oss på en tur i kuling og høy sjø ved Rakkebåene.

Publisert Sist oppdatert

Vi har pakket sånn passe møysommelig. Fordelt noe bagasje. Og kastet loss. Sammen med Peder Haug og Finn Hall Torgersen jr. har vi planlagt en lengre tur, men værgudene er ikke helt med på leken denne gangen. Bak oss har vi lagt Vestfold Maritim på Vear. Foran oss har vi vind og piskende sjø. De tre vannscooterne vi har begitt oss ut på tur med er Sea Doo RXT-X 260 RS som er en vannscooter beregnet for lengre turer, Sea Doo GTR 215 som er verdens mest solgte vannscootermodell - og Yamaha FSX 260 som er den japanske storprodusentens siste bidrag av en skikkelig turmodell. Vi har alle på oss våtdrakter, og vi har satt kursen ut mot Tønsberg Tønne. På vei utover Vestfjorden prøver vi så godt vi kan å holde oss innenfor det gjeldende regelverket, men det er ikke lett. Det vil si at vi stamper oss ut i den urolige sjøen i fem knop, mens andre båter raser forbi oss. For oss vannscooterførere er det mye å sette seg inn i om vi skal holde oss innenfor dagens regelverk, som kan oppleves ganske så diskriminerende. Vi må 400 meter ut fra land før vi får lov til å kjøre raskere enn fem knop. Ut Vestfjorden i Tønsberg må vi da altså ha 400 meter sjø på hver side før vi kan gi litt mer gass. Vi stamper oss framover i motsjø og motvind. Etter en times tid under planingshastighet begynner det å bli en god stund siden vi har sett andre båter. Vindkastene er godt over de 13 sekundmeterne som ble varslet på Yr. Likevel koser vi oss allerede og kan begynne å gi gass som andre båtfolk.

Kartplotter er redningen

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER