Tilhengertesten 2017

SAMME FORHOLD: Hver av hengerne er testet med en Nordkapp Enduro 550 på 750 kilo.
GRUNDIG TEST: Fem båthengere er prøvd ut i mange forskjellige forhold.
SEKS MIL: Alle hengerne er kjørt seks mil på veier av forskjellig kvalitet med en Volvo XC90.
MULIGHETER: Med en god henger kan du legge ut på ferie mange forskjellige steder selv om du har relativt liten båt.

Fem gode hengere med store forskjeller

Vi har testet fem kjente båthengere på markedet. Det er på detaljnivå at forskjellene er store.

Publisert Sist oppdatert

Høye priser, enorme salgstall og det faktum at en rekke båteiere kjøper feil henger i villrede har skapt behovet for denne testen. De tre elementene; bil, båt og henger, gir oss en frihet til å eie båt uten båtplass, bruke båten hvor vi vil eller å ta vinteropplagringen selv. Som et direkte resultat av den manglende fokuseringen rundt  hengerbruk, kjører store deler av befolkningen rundt med en ulovlig og tidvis farlig båt og hengerkombinasjon. Feil totalvekt, tunge biler og manko på et par bokstaver i sertifikatet hindrer mange å kjøre egne båt med egen bil lovlig.

Målet med testen er å teste ut bremsede hengere, tillatt for kjøring i 80km/t og som takler vekten til en klassisk 17-19 fots klassisk familiebåt. I tillegg til informasjonen i testen, vil du finne nyttig informasjon om du ønsker å oppgradere bruksegenskapene på egen henger eller finne en ny og lovlig henger.

HSS Boat 1350 - Nykommer tar innersvingen

Tiki BP1300-RB - Kjapp, robust og rimelig

BK-Hengeren P1320T - Råsterk jubilant

Respo 1320P - Gjennomtenkt kvalitet

Tysse 6257 - Minimalistisk kjempe

Slik utførte vi testen

Hengernes totalvekt (båt+henger) skulle være 1300-1350kg. De fleste har egenvekt på om lag 350kg, og gir da mulighet for båt å frakte båt rundt 950kg. Neste vektnivå ville i nesten alle tilfeller krevd kjøretimer og oppgradering av førerkort til klasse B96 eller BE for de fleste bileiere.

Som testobjekter og endte opp med den populære familebåten Nordkapp Enduro 550 og en Volvo XC90. Båten veier 750kg med motor (825kg +10% regelen) og representerer en flåte av familiebåter på markedet i utforming og vekt. Bilen hadde massive krefter og programmer, justerbare dempere og kameraer som gjorde hengertrekking i denne vektklassen lett som en plett. 

Alle testresultater er kun med disse to objektene og samme 6 hengere uten endringer underveis. Alle utsettinger er fra samme båtrampe og herfra startet alle hengere identiske seks mils lange kjøreruten for testresultater. Vi hadde lagt inn store variasjoner og hver henger fikk vise seg frem på grus, dårlig asfalt, boligfelt med masse fartsdumper og på motorvei. Hengeren er da kjørt med og uten båt (5 mil med båt – 1mil uten). Båten ble satt ut og tatt opp med samme sett stropper på alle hengerne, og testen gjorde vi i Marex AS og Agder Båt og Suzukisenters profesjonelle båtrampe på Fevik. 

Testparameterne

For å basere testresultatene på målbare parametere hvor det var mulig, og brukerbaserte erfaringer, ble testen utført på en fire dagers med intens hengerøkt hvor noen korte fisketurer med Nordkappen skulle gi oss pusterom og klarne tankene mellom hver henger. Det at artikkelforfatteren er håpløst fiske interessert, avgjorde nok akkurat denne formen for avkopling. 

Notater og skjemaer ble oppdatert på direkten, slik at detaljer ikke skulle utebli. Alle resultater er fordelt i de fire hovedkategoriene; Kjøreegenskaper (1), utsetting og opptak (2), konstruksjon (3) og kjøp, tilbehør og garanti (4). 

Vi har kontaktet alle produsentene før, under og etter testen for å lære viktige detaljer om deres produkter, dele erfaringer og til sist – få deres kommentarer på ting vi ikke likte eller forstod. 

Det er svært viktig å presisere at hengere eies av forskjellige brukere med forskjellige behov og bruksmønster. Det gjør igjen til at en henger som scorer best på totalen av de fire kategoriene, ikke nødvendigvis er best for alle. Eksempelvis vil en som kun setter ut båt på våren og tar den opp før vinteren, har andre behov enn en aktiv sportsfisker eller en redningspatrulje, som kanskje setter ut båten flere ganger i uken. Les derfor resultatene etter dine behov og sjekk vår større testutgave på www.båtliv.no for å se hele testlisten med alle detaljer og grunnlaget for alle testresultatene med kommentarer. Der kan du også se flere bilder og film av hengerne i bruk. 

Gode hengere og produsenter

De seks hengere er fra kjente produsenter. Prisene strekker seg fra 19.900,- til 25.000,- med nesten like bruksområder, brems- og vektspesifikasjoner. Testen har vist at alle hengerne holder høyt nivå, bruker kvalitetskomponenter og er gode å kjøre med. Faktisk er forskjellen langt mindre enn vi hadde forventet, og det gleder oss å se. De største forskjellene ligger derfor på hengernes utforming, utsettingsløsninger og på detaljnivå. Litt prisforskjell er det og noen har bedre garanti og tilleggsutstyrs nivå enn andre. Ingen av hengerne er et dårlig eller farlig kjøp. 

Vi har kun tatt utgangspunkt i standard utstyrspakken på grunnmodell. Prisen på tilleggsutstyret du ønsker kan endre brukergleden og totalprisen din slik at en annen henger enn den vi fremhever, kanskje blir et rimeligere og bedre kjøp for deg. Vi gir deg pris på våre 4 viktigste tilbehørs-behov så du allerede i testen får et prisbilde. 

Det viktige bilvalget

Vi må berømme Volvo XC 90 for sine unike kjøreegenskaper. Samtidig må vi også utdype at det på sett og vis også kan ha vært litt negativt i forhold til testresultatene på veien. Den store og velbalanserte bilen gjorde at vår hengerlast på over ett tonn, var enkel å kjøre. Overalt. 

Rykk og napp på dårlig vei kjenner de fleste til, men denne bilen har nærmest eliminert disse og vi måtte jobbe for å klare å kjenne forskjell på hengerne på asfaltert vei og delvis også på grus og i humper.  

En bil i «Golf-klassen», ville nok gitt oss større avvik i kjøreopplevelsene, men er du en som skal kjøre mye med henger, må vi informere at rett bilvalg betyr mest for kjøre- og brukskomfort og ikke hengervalget. De fleste ender opp med stor og tung bil om de kjører store båter. Helst bør bilen veie mer enn hengepakken din. 

Testet for den aktive

Først og fremst har vi sett for oss en aktiv bruker i denne testen. Det for å teste hengere for dem som gir dem størst utfordringer og hardest bruk. Siden alle er lovlige, gode å kjøre og med kvalitetskomponenter, anser vi at en båthengers viktigste egenskap er derfor hvor enkelt de håndterer utsetting og opptak av båten og sikring av båt i ettertid. Her er de største variasjonene, og det meste er bra, men noe misliker vi. 

Våre testhengere og de fleste andre merker og modeller er utstyrt med komponentene fra noen få men anerkjente produsenter på rullehjul, brems, vinsj, dempere og annet. 

Velg henger selv!

Den hengeren du liker best, trenger ikke å være naboens eller vår favoritt. Vi favoriserer ulike løsninger og har forskjellige behov som skal dekkes. Tolk derfor tallenes tale riktig, og prøv å ikke gjøre den største feilen av alle – å la andre «velge» henger for deg. Dessverre kjøper de fleste henger uten mulighet for å teste den først og helt uten noen fersk test å støtte seg til, slik som man kan med så mye annet.

Ikke kjøp hengeren som ”følger” med båten du kjøper hos en forhandler eller privat - om du ikke liker den. Velg selv, og om båtforhandler ikke vil skaffe deg din foretrukne modell, få den levert hos dem i forkant av kjøpet. Det ordner seg nesten alltid og du får hengeren du ønsker deg. 

HSS Boat 1350 - Nykommer tar innersvingen

Tiki BP1300-RB - Kjapp, robust og rimelig

BK-Hengeren P1320T - Råsterk jubilant

Respo 1320P - Gjennomtenkt kvalitet

Tysse 6257 - Minimalistisk kjempe

DE FIRE TEKSTKATEGORIENE

1. Kjøreegenskaper:

Kjøreegenskaper er viktigst for profesjonelle og aktive brukere. Bilen tyngde og kvalitet betyr mer enn selve hengeren for kjørekomforten bak rattet. Ingen av hengerne vi har med i testen er skadelige for båten på langkjøring og alle har god demping. Allikevel vil hengernes konstruksjon, lyssetting, bredde, demping og dekk/lufttrykk mye så si på kjøringen. Ryggeegenskaper er for mange det viktigste. Lyssetting og synligheten på hengeren samt avstanden fra aksel til hengerkule avgjør hvor enkelt det er. 

 

2. Utsetting og opptak:

Vi anser denne aktiviteten som den viktigste. Vi har testet hengerne for bruke alene eller med en hjelper. Dette er den kritiske delen, som innebærer risiko for båt og personell og som for alvor setter komponentene på prøve – år etter år. Vi har verdsatt intuitive løsninger og straffet dem med tungvinne løsninger eller løse deler som kan falle av eller gå i stykker. Mange er stresset i bølger og vind og feil kan få fatale følger. En god vugge, gangbru eller gode standpunkter i hengerne og høygir på vinsj gjør år best karakter. 

 

3. Konstruksjon:

Siden de største forskjellene mellom merkene har vært på konstruksjon og løsninger, har vi brukt mye tid på dette området. En god og intuitiv konstruksjon gjør hengeren ikke bare bedre, men langt enklere å bruke og lar båten få en bedre behandling underveis. Sikkerhet, oppbevaring og hvordan båten kommer inn på hengeren har kun med konstruksjon og gjør og vi har hele tiden tatt utgangspunkt i at en mann skal kunne takle utsetting og opptaket selv. Hva slags komponenter og hvordan de fungerer har blitt sjekket og kontrollert. Strømledninger, lykter, vinsj, demping og festemuligheter til stropper er noe av det vi har undersøkt. Vi har ikke undersøkt materialkvalitet og korrosjonsbestandighet i denne testen. 

 

4. Kjøp, tilbehør og garanti:

Prisene er ganske like og virker rettferdige for kunden. Tilbehørsprisene på viktigste utstyr er nevnt for deg så du kan sammenligne litt på egenhånd, men ikke premiert i testen. Utsalgssteder har på landsbasis derimot mye å si for at du fysisk kan se og prøve en henger. Derfor får lavest pris og stort forhandlernett best poeng. Norske leverandører med custombygging på kort varsel premierer og. Garantien varierer mellom to og fem år. Vi gir høyest score på best garanti, selv om du i teorien med kjøpsloven i hånd, kan skvise tre år til hos dem med kun to år.