Sjøen for Alle

Kvinnene skal ta roret

I anledning kvinnedagen 8. mars lanserer Sjøen for Alle «Ta Roret-kampanjen».

Publisert Sist oppdatert

Sjøen for Alle ypper damene til å Ta Roret. Ved å få flere kvinner til å Ta Roret til sjøs håper man å endre ulykkesstatistikken.

Klare tall

Statistikk viser at 97 prosent av de som har omkommet fra fritidsbåt de ti siste årene er menn. Samtidig mener syv av ti i en undersøkelse utført av Codan Forsikring at damer er mer forsiktige båtførere enn menn og drikker mindre alkohol til sjøs. Det er også flere kvinner enn menn som bruker redningsvest i fritidsbåter.

Sterke samarbeidspartnere

Sjøen for Alle samarbeider med Redningsselskapet, Sjøfartsdirektoratet, Regatta, Pioner og Tryggombord både før og under messen 22.-26. mars for å sette fokus på temaet og ikke minst få flere kvinner til å bokstavelig talt ta roret oftere når de er til sjøs:

Favørpriser

Alle damer får gratis inngang på Sjøen for Alle på åpningsdagen onsdag den 22. mars fra klokken 1100.

Alle damer som besøker Sjøen for Alle onsdag 22. mars kan være med i trekningen av en gratis Pioner-båt skjenket av Cipax Pioner.

Alle damer får rabatt på inngangsbillett hele uken med koden t&t-sfa

Fra mandag 6. mars kan alle damer gå inn på www.taroret.no og være med i trekningen av 65 redningsvester fra Regatta som de kan gi til mannen sin.

KOMMENTAR: «Hvis kona ser denne blir det enda vanskeligere å få henne med på båttur»

I samarbeid med Redningsselskapet arrangerer Sjøen for Alle gratis Ta Roret-kurs om båtsikkerhet for kvinner torsdag og søndag på messen.

Tryggombord har kampanjepris på båtførerprøven under messedagene.

Mandag 6. mars lanserer Sjøen for Alle en reklamefilm som belyser problematikken. Den vil spres både via sosiale medier og gjennom annonser.

Ta Roret-kampanjen frontes av blant annet Alex Rosén, Tusvik & Tønne og verdensmester i Formel 1, Marit Strømøy fra Sandefjord. Samtlige foruten Tønne holder foredrag på messen

Prosjektleder Andreas Ljones sier dette om kampanjen:

- Det overordnede målet med Ta Roret-kampanjen er å få flere kvinner til å ta roret gjennom å synliggjøre fordelene med det. Norge har kommet langt når det gjelder likestilling, men ikke på akkurat dette feltet. Sjøen for Alle gjør sitt for å endre holdningene og forhåpentligvis atferden.