Bestselger med ny ledelse

Bavaria har solgt over 3000 båter i Norge, og nå er tyskerne på offensiven med nytt team.

Publisert Sist oppdatert

Stemningen var god hos Bavaria Norge under helgens utstilling i Leangbukta Maritime Senter. Bedriften ringte inn to rekordsalg siste uke, først en båt på 5,5 millioner og deretter en båt på over seks millioner. Også den nye E40-modellen har det vært flere kjøpere på.

Les også: Langsom og gjerrig båt fra Bavaria

Bavaria har de siste 20 årene vært en bestelger på det norske båtmarkedet. Særlig seilbåtene har i perioder vært populære.

Lars-Erik Solvang i Bavaria Norge tok nylig over agenturet for seilbåtene, og er nå importør av både motorbåter og seilbåter i Norge. Han anslår at det siden slutten av nittitallet er solgt over 2000 Bavaria seilbåter i Norge, og nær 1000 motorbåter.

Les også: Bavaria Motorbåt tar seilbåtagenturet

De siste åtte årene har det tyske verftet slitt med skifter på eiersiden, gjennomtrekk i ledelsen og til tider ikke så vellykket produktutviklingen. Ifølge Solvang er dette nå historie. Bavaria har nå fått på plass en ledelse som kan båt.

Reklamasjon

Administrerende direktør Lutz Henkel er gammel seiler og fallskjermjeger. Han har med seg Robert Schaffer fra engelske Princess og Fabio Mercellino fra italienske Ferretti. I Norge ansetter Solvang Jan Petter Merringdal som har fartstid fra den tidligere importøren, Lunde Båt.

Bavaria E 40

Solvang sier at Bavaria har påtatt seg reklamasjonsjobbene på alle seilbåtene som er solgt de siste fem årene, såfremt det ikke er feil på utstyr som er installert etter at kunden kjøpte båten.

– Det virker som det nå er mindre forskjell på seilbåtfolk og motorbåtfolk enn før. Vi har nylig solgt en seilbåt til en motorbåteier og omvendt. Jeg tror vi får mange fordeler ved å samle begge båttypene hos oss, ikke båre når det gjelder kundebase, men også volumrabatter på innkjøp, drifting av kontor og bestilling av deler, sier Solvang.

 

BAVARIA E 40: Bavarias nye motorbåt har hentet inspirasjon fra seilbåter.