Seil- og motoryacht i samme skrog
Seil- og motoryacht i samme skrog
Seil- og motoryacht i samme skrog

Seil- og motoryacht i samme skrog

Miljøtanker gjør motorbåtene mer lik seilbåtene, og ny teknologi gjør seilbåtene mer lik motorbåter. Her er et yacht-konsept hvor skroget er likt.

Publisert Sist oppdatert

Dart 80 er et konsept utviklet av verftet Royal Huisman aog designeren Andrew Winch. Yachten, som kommer med eller uten mast, er inspirert av naturen. Båten skal også være i harmoni med naturen. Panoramautsikt skal trekke naturen inn i yachten og skal gjøre at gjester og mannskap skal nyte havet og naturen til det maksimale. Første dekk er på nivå med vannlinjen, og har en rekke vinduer rett over vannlinjen.

Moderne teknologi

Den 262 fots lange båten skal benytte siste teknologi for ren fremdrift, uten kompromiss på egenskaper og luksus. Fordelene er et skip som bruker mindre energi, noe som vil redusere driftskostnader, og reduksjon av utslipp. Båten vil også få større rekkevidde, samt være tilpasset fremtidens miljøkrav.

Lettdrevet skrog

Seilbåter har skrog som krever mindre kraft til fremdrift. Det gir lengre rekkevidde for maskin også. Men ny teknologi som karbonmast, og strekkfaste seil har gjort at seilbåter kan få mer krefter fra vinden. For å stabilisere kreftene og for at skroget skal kunne utnytte seg av det ekstra dytte, har seilbåtene blitt flatere i skroget, og fått større bredde. Seilbåtskroget utvikler seg mot motorbåtene og motorbåtskrogene mot seilbåter.

Den 80 meter lange yachten vil som seilbåt få to master, en kjøl som kan vippes inn i skroget, samt to ror. Som motorbåt er overbygget større. Den blir drevet frem av to diesel-elektriske motorer montert på podder som kan roteres.

Du finner mer info her.

Dart 80 med master. Båten får som seilbåt, et lavere overbygg.