Søk i arkivet

Her er politiets nye båtSpekket med moderne elektronikk

Den er 15 meter lang, veier 17 tonn og er god for mer enn 40 knop, men er langt fra noen miljøsynder. Se film!

>> Se film

Sammenlignet med tilsvarende båter er forbruket overraskende lite for den nye politibåten, noe som også tyder på et godt skrog. Baugen er rett og skarp under vannlinjen, med chine helt frem, og butt i fronten over vannlinjen. Fordelen med at båten er bygd i aluminium er at den er lettere og går fortere.
På turen fra Mandal til Oslo skal dieselforbruket vært seks liter per nautisk mil i snitt, ifølge de som var med på turen. Cruisingfarten er 35 knop, mens toppfarten er godt over 40 knop.
Øystein Jaer ved Naval Dynamics som har designet båten var selv med på turen til Oslo. Turen ble gjort i litt sjø, men båten holdt fin cruisingfart hele veien.
– Skroget er optimalisert for å tåle høy fart i grov sjø og helårsoperasjoner. Den kan også bryte is. Skrogformen er utviklet med tanke på effektiv gange, høy stabilitet og lavt
drivstoffforbruk. Fartøyet vil ha en bred operasjons profil og kunne dekke omfattende områder, forteller Jaer til Båtliv.

Allsidig

Det er lagt stor vekt på å tilrettelegge for et bredt spekter av arbeidsoppgaver. Båten har et stort akterdekk på hele 13 kvadratmeter, med nedfellbar plattform og en leider og rampeanordning som gjør tilgangen til flytende objekter optimal. En kran med kapasitet på ett tonn skal kunne bidra i redningsoperasjoner og tunge løft. Båten har i tillegg gode slepeegenskaper. Den har IPS-drev fra Volvo Penta som en integrert del av designet. Det vil si at propellene er vendt fremover og den kan styres med joystick.
– Det gir båten førsteklasses manøvreringsmuligheter. Volvo Penta har vært sentrale i optimaliseringene av maskin installasjonen og IPS konfigurasjonen, sier Jaer.
Den nye politibåten skal også kunne bistå ved brann. Den er utstyr både for lensing og brannslukning.

Komfort

Designeren forteller at et av de viktigste aspektene i designet er fokus på komfort og trygghet for mannskap.
– Broen har tilnærmet 360 graders utsyn, og separat pantry og salong gir gode forhold om bord. Det er en godt skjermet jagerbro i akterkant av styrhuset som gir en meget oversiktlig styreposisjon når forholdene tillater det, sier Jaer. Leder Roar Isaksen for Havnepolitiet i Oslo er ikke i tvil om at båten blir et nyttig verktøy i tjeneste for hele Oslofjorden.

Se video av Oslopolitiets nye båt (teksten fortsetter under filmen):

Hold deg oppdatert på båtnyheter, følg BåtlivFacebook

Moderne
Båten har fått de nyeste og mest avanserte systemer innenfor navigasjon, sikkerhet og manøvrering.
– Vi er sikre på at Politiet nå har fått en særdeles trygg og effektiv arbeidsplattform som de vil dra nytte av i mange år fremover, sier designeren. Jaer har stor tro på aluminiumsbåter, og ser ikke bort fra at flere velger denne løsningen i fremtiden.
– Aluminium er et fantastisk materiale for båt så lenge man vet hva man driver med. Man bygger ikke flymaskiner i plast. Aluminium er lett og sterkt og krever lite vedlikehold. Med tanke på miljøet er det også et poeng at båtene er gjenvinnbare, sier designeren.

Ersatter gammel traver
Den nye politibåten har ennå ikke fått navn, og skal døpes rett over nyåret. Den erstatter «Vekteren» som nå skal pensjoneres. Dette er et prosjekt som har pågått over en tid, men selve byggeprosjektet har gått imponerende raskt. Fra byggeprosjektet startet hos Båtservice Mandal til båten ble levert nøkkelklar i Oslo, tok det et år, uten verken forsinkelser eller budsjettoverskridelser. Båtservice Mandal har spesialisert seg på hurtuggående katamaran rutebåter og en-skrogs patruljebåter som er levert til den Persiske Gulf og Kina.


Tekniske spesifikasjoner
Lengde: 14,99 m
Bredde: 4,53 m
Vekt: 17.500 kg
Motorisering: 2 x Volvo Penta D13 IPS 1050
Marsjfart: 35 knop
Toppfart: 40+ knop
Byggemateriale: Aluminium
Designer: Naval Architect Øystein Jaer ved Naval Dynamics
Verft: Båtservice Mandal
Pris: 15 millioner kr

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om båtlivet helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen