Smartboat 30: Fortsatt like smart?
Smartboat 30: Fortsatt like smart?
Smartboat 30: Fortsatt like smart?
Smartboat 30: Fortsatt like smart?
Smartboat 30: Fortsatt like smart?
Smartboat 30: Fortsatt like smart?
Smartboat 30: Fortsatt like smart?
Smartboat 30: Fortsatt like smart?
Smartboat 30: Fortsatt like smart?
Smartboat 30: Fortsatt like smart?
Smartboat 30: Fortsatt like smart?
Smartboat 30: Fortsatt like smart?
Smartboat 30: Fortsatt like smart?
Smartboat 30: Fortsatt like smart?

Smartboat 30: Fortsatt like smart?

Smartboat 23 skilte seg ut med ballasttank. Vi går om bord i Smartboat 30 for å se hvor denne fortjener navnet sitt fra.

Publisert Sist oppdatert

Båtliv testet Smartboat 23 på vårparten i fjor. Dette er jo en båt utenom det vanlige, og spesielt har disse båtene skilt seg ut på båtmesser rundt i Europa med stadig nye skrogfarger og mønstre. Noe av det som virkelig gjorde 23-foteren spennende er at den bruer ballasttank som den har fremme ved baugen. Da vi prøvekjørte båten hadde vi en Yamaha med 150 hestekrefter på hekken. Vår prøvetur starter med tom ballasttank, og den oppførte seg ganske normalt. Skroget har ingen planingsterskel. En bryter på panelet trykkes inn, og ballasttanken starter å fylle seg opp. Når tanken er full endres båtens kjøreegenskaper, med en 300 kilo tyngre baug. Ganske så smart egentlig.

Flater ut

På båtmessa i Cannes ble Smartboat 30 vist for første gang. Vi går om bord for å se på denne franske nyheten. Her viser det seg at det ikke lenger er noen ballasttank. Dette forklares med at siden skroget er lengre så er ikke dette nødvendig. Men skroget er slik vi kjenner igjen fra Smarboat 30. Den er dyp i baugen, og så flater den ut bakover. Dette gir fortsatt fordelen med et lavt drivstofforbruk.

Seilbåtpreg

Førerplassen har et ratt større enn gjennomsnittet for motorbåter, men så er den også designet av designet av Lauriot Prévost og Marc Van Peteghem med røtter tilbake til seilbåter. Vi prøvesitter, og her sitter vi ganske høyt, og selv om det er stort ratt så rekker vi ikke helt fram når vi lener oss tilbake mot ryggstøtten. Det er plass til en sidemann, og et par til som sitter mot føreren på en langsgående benk. Akter er en solseng på motorkassa, men på båten som ble vist på messa var det i hvert fall ikke noen ryggstøtte, og heller ingen avstengsel. Så her er det greit å passe på så man ikke ruller ut på badeplattformen et uoppmerksomt øyeblikk om føreren skulle gi gass. Båten har i tillegg en solseng på fordekket, over kabinen.

Kabinen

Vi går ned i kabinen, og her får vi også denne seilbåtfølsensen igjen, og ikke noe galt med det. Her får vi litt følelsen av å være i forpiggen av en seilbåt med en køye foran. Stikkøya, som går under dekk er langt større, og har vel egentlig ikke så verst plass heller. Det er et lukket toalettrom med porta potti og en vask. Men hva er egentlig så smart med denne båten? Den er vel egentlig litt mer ordinær enn Smartboat 23 som skilte seg ut med sin spesielle ballasttank. Men Smartboat 30 er vel fortsatt en båt som med sitt utseende vil skille seg ut i mengden. Og fortsatt tilbyr Smartboat folie for 30-foteren, slik vi har sett så mye på 23-foterne. En prøvekjøring gjenstår for å se hvordan den oppfører seg i sjøen, og det skal vi se om vi ikke etter hvert kommer tilbale til.