Herlig skjærgårdsjeep
Herlig skjærgårdsjeep
Herlig skjærgårdsjeep
Herlig skjærgårdsjeep
Herlig skjærgårdsjeep
Herlig skjærgårdsjeep
Herlig skjærgårdsjeep
Herlig skjærgårdsjeep
Herlig skjærgårdsjeep
Herlig skjærgårdsjeep
Herlig skjærgårdsjeep
Herlig skjærgårdsjeep
Herlig skjærgårdsjeep

Herlig skjærgårdsjeep

Skjærgårdsjeepen Nor-Tech 298 byr på kjøreopplevelse og vinner nachspielet. Se film og bildespesial fra vår prøvekjøring!

Publisert Sist oppdatert

>> Se film!

>> Se bildespesial!

Nor-Tech 298 er en skjærgårdsjeep som har det aller meste, både av gode løsninger og kjøreegenskaper, om du er ute etter det sportslige. Dette er en båt du også kan få betydelig stylet, hvis det er oppmerksomhet du er ute etter.

Vi testet båten i Ytre Oslofjord, og hele testen kan du lese i Båtliv nummer 7 som kommer ut til abonnentene neste uke. Men vi gir her en liten smakebit fra prøvekjøringen.

Abonner her

Testbåten vi tar ut i Ytre Oslofjord er stylet med det produsenten kaller Mango Rango, og er delvis kobberbrun, og har to spesiallakkerte utenbordsmotorer, hvite med oransje detaljer. Men nå som vi har vært inne på stylingen, må det sies at kundene kan tilpasse båten slik de ønsker den selv, med eller uten fancy fartsstriper. Men båten er mye mer enn styling. Nor-Tech har i det hele tatt klart å lage en veldig god skjærgårdsjeep, selv om den er betydelig dyrere enn de aller fleste skjærgårdsjeep-modeller på markedet.

600 hester

Nor-Tech 298 er en trygg familiebåt til tross for 600 hestekrefter på hekken. Om bord er det ingen skarpe kanter og det er høyt fribord. Testbåten er godt stylet med påkostede detaljer, noe som også skyldes at den skal brukes som demobåt, både i Norge og ellers i Europa. Den er derfor også spekket med ekstrautstyr, som teakdekk, lakkerte motorer og konsoll. Båten har også et påkostet musikkanlegg som garantert vinner nachspielet. GT-pakken har en tilleggspris på 150 000 kroner. Når man anskaffer en Nor-Tech er det lagt opp til at man tilpasser båten slik man selv vil ha den, med luker, konsolløsninger, seter, farger, om det skal være innenbords eller utenbordsmotor, og mye mer. Er du ute etter å vinne nachspielet får du også opplyste flaskeholdere akter for konsollen.

Se film (artikkelen fortsetter under filmen):

Kvalitetsinntrykk

Å sette seg til rors og kjøre denne norsk-amerikanske doningen er en upåklagelig opplevelse. Den ble provosert til ytterpunktene av Båtlivs kjøreekspert Christian Zaborowski.

– Vi har lekt oss litt og strukket grenser for å se hva båten tåler, og vi har snurret litt og kjørt i bølger. Det er vel en av de stødigste jeg har kjørt innenfor dette segmentet. Den er satt skikkelig sammen. Alt sitter fast og det skrangler ikke, så det var deilig å kjøre den, sier Christian Zaborowski etter prøveturen.

Høy cruisingfart

Vi testet båten i alle fartsområder. Toppfarten ble målt til hele 60 knop. Skal du cruise av gårde, er cruisinghastigheten med et turtall på mellom 4000 og 4500 behagelige omdreininger om lag 40 knop. 

Prisen for testbåten, med to utenbordsmotorer på til sammen 600 hestekrefter, er rett i underkant av 2 millioner kroner. Du kan også gå for to utenbordsmotorer på til sammen 300 hestekrefter, og da havner prisen på 1,65 millioner kroner. Velger du dieselmotor, vil det falle naturlig med 370 Yanmar.