Store trawlere på vei
Store trawlere på vei
Store trawlere på vei

Store trawlere på vei

Explorer er navnet på en ny serie trawlere med tre store modeller under utvikling.

Publisert Sist oppdatert

De tre modellene er Explorer 50 Pilothouse, Explorer 55 Pilothouse og Explorer 75 Motoryacht.  Den norske importøren W-yacht AS har deltatt aktivt i utvikling av disse modellene.  W-yacht  har solgt ca 60 trawlere i Clipper-serien i Norgefra fra samme verft utenfor Shanghai  i Kina.

Explorer 55 Pilothouse er den første som ferdigstilles fra verftet.  Under prosessen fra idé til ferdig design, er Explorer 55 Pilothouse til slutt blitt 60 fot lang og 5,20 meter bred.  Den er 60 foter med stort volum.

Les også: Ny trawler til Norge

Explorer 55 Pilothouse er en semideplasement båt med et fartsområde fra åtte til 17-18 knop, avhengig av motorstørrelse.  Deplasement er litt over 30 tonn.  Marsjfart ligger på 8–10 knop, men man kan også cruise i 15-16 knop. Ved økonomisk fart vil båten ha  en rekkevidde med standard bunkerstanker til å krysse Atlanteren.  Båten klassifiseres i CE klasse A.

– Explorer 55 Pilothouse er en helårsbåt, som er velegnet for vårt barske klima. W-Yacht AS har sørget for at den første av denne modellen blir å se i norske farvann. Den første båten ferdigstilles senhøstes neste år, og vil få verdenpremiere på Boot-messen i Düsseldorf januar 2015, forteller daglig leder Ola André Worre i W-Yachts.

Over vannlinjen er skroget bygget i sandwich med balsa som kjerne. Dekket er sandwich med divinisell som kjernemateriale.  Det er doble vegger i salong.  Alt treverk blir er utført i heltre teak.

Under dekk er det i forskipet tre doble lugarer og to toaletter/dusjer. Under dørken i salongen er maskinrommet med to stk. 6,7 l Cummins  og 17,5 kw Onan generator. Det er vanntette skott foran og aktenfor maskinrom.

Førerplass

I hekken er det mannskapslugar med inngang fra badeplattformen.  Badeplattformen er utstyrt med avtagbart rekkverk.  Fra akterdekket kan en via brede sidedekk bevege seg trygt rundt hele båten.  Inngang frå akterdekk til den store salongen er via dobbel syrefast skyvedør.  En kommer inn i en stor salong med U-formet sittegruppe på styrbord side og TV/stereoseksjon inkludert to  stoler på babord side, forteller Worre.

Forover og tre trinn opp kommer en til byssa på styrbord side.  Tvers av byssa på babord side er ”indre” oppgang til flybridge, og det er selvfølgelig også oppgang til flybridge fra akterdekk. 

Førerplassen  er i senter av båten, med en opphøyet U-sofa på babord side.  På styrbord side av førerplassen er nedgang til lugarene, samt dør ut til sidedekk.  Navigasjonsinstrumenter og satellitt-TV er frå Raymarine. 

Flybridge har to stoler (førerstol pluss copilotstol).  Aktenfor er en U-sofa på babord side, samt grill/kjøl etc. på styrbord.  Alt  plassert under et vel 20 kvadratmeter tak m/skyveluke.  I våre farvann lukkes denne del av flybridge inne med en kalesje.  Til oppvarming er det montert dieselvarmer.  Aktenfor den overbygde flybridgen er det blant annet plassert kran og ribb, forteller Worre.,

Båtens oppvarming er reverserende aircondition kombinert med vannvarme.  Selvfølgelig er det som standard om bord også sidethrustere både forut og akter.  Prisen vil ligge rundt 10,5 mill. før avgifter levert i Norge.

Målspesifikasjonene for Explorer 55 Pilothouse er følgende;

L.O.A.  18,14 meter

Bredde  5,20 meter

Dybde  1,53 meter

Diesel  5 320 liter

Vann  1 514 liter

Septik  390 liter

Deplasement  29 300 kg