Glimrende TV-båt
Glimrende TV-båt
Glimrende TV-båt
Glimrende TV-båt
Glimrende TV-båt

Glimrende TV-båt

Marlin 855 Merry Fisher egner seg utmerket for TV-opptak, men de fleste vil nok bruke den til fiske.

Publisert Sist oppdatert

 Østre Bolærne, Vestfold

Reportasjebåten på Båtlivs sommertokt 2013 er en Jeanneau Marlin 855 Merry Fisher. Marlin 855 er foreløpig siste skudd på stammen i Merry Fisher-familien, og den største i serien så langt. Dette er en bobåt med tre-fire overnattingsplasser, toalett forut og et lite pantry i styrehuset. Med takluke i styrehuset, store vinduer og utgangsdør på begge sider er dette en lys og åpen båt.

Vår reportasjebåt er utstyrt med to Yamaha-utenbordsmotorer, som hver yter 150 hestekrefter. Med til sammen 300 hestekrefter på hekken oppnår båten en toppfart på ca 35 knop. Prisen i Norge med denne motoriseringen ligger i overkant av en million kroner.

– Målet har vært å lage en praktisk og sjøsikker båt, som også er sosial og komfortabel, forteller salgs- og markedsdirektør Martin Schemkes i Jeanneau til Båtliv. Han fremhever høyt fribord og brede dollbord, samt en stor og sosial utesalong, som kjennetegn ved båten. Dessuten hevder han at baugen er formet slik at vannet kastes til siden når man kjører i sjø.

Utesalong

Test av båten følger i en senere utgave av Båtliv. Nå har vi vært på tokt i fem dager, og foreløpig kan vi melde om en velegnet båt for TV-sendinger og reportasjevirksomhet. Båten har en enorm utesalong på akterdekket med plass til opptil åtte personer rundt bordet. Her har vi hver kveld kl 20 Live Nett-TV-sendinger med gjester til båtprat. I tillegg til gjester får vi god plass til kameramann og utstyr.

Det er uteplassen som definerer båten. Du kan gå rundt hele båten. Forut for styrhuset er det liten benk hvor man f.eks kan sitte og skrive. Innvendig fribord (skansekledning) er høyt. Her står man trygt og fotograferer, eller fiske, som selvsagt er det de fleste vil bruke båten til. Det er store fiskekummer akter.

Båten er svært enkel å skrubbe og spyle. Ulempen med den høye skansekledningen er at det kan være vanskelig å gå i land eller komme om bord, om man ikke har lange og myke ben. Det er en port for påstigning fra liten plattform akter på styrbord side, som kan fungere godt fra flytebrygger.

Kabiner

Vi bor to mann om bord, og har hver vår kabin. Forpiggen byr på typisk dobbeltkøye som møtes helt forut. Her er det lengde for en middels høy nordmann, og brukbart med stuveplass, samt praktiske hyller hele veien rundt køya. Akterut er det to køyer under salongen. Det ser litt kummerlig ut å klatre ned i mørket under salongbenken, men det fungerer faktisk helt ok, og et vindu gjør at man ikke føler seg nede i en kjeller. Badet ligger ved forpiggen. Dette er stort nok til en person av normal størrelse, med vask og dusjmulighet, men vii foretrekker likevel å dusje i land.

Styrhuset er godt utnyttet med salongbenk akter og to kjørestoler som kan snus rundt. Når man trekker ned det runde salongbordet, som kan heves oppunder taket, får man en koselig liten salong. Vi har brukt det som studio i regnvær, og det går greit med tre gjester i sofaen og intervjuer og kameramann i hver sin stol.

Bysse

Ankepunktet er byssa, og dette er en fransk båt. Et kokebluss og en smal vask gir ikke stort rom for kulinariske utskeielser. Det er lite stuverom for kopper og kar og ingen arbeidsbenk. Mangelen på skikkelige kokemuligheter, samt fraværet av innvendig koserom, er det som legger begrensninger på denne båten som familiebåt for lengre turer. Man blir sittende på utstilling i styrhuset når man ikke er nede i køya.

Gass

Vi har også hatt plunder med gassanlegget. Båten ble levert med et fransk koblingsstykke som ikke passer på gassflaskene her i landet. I Ollebukta Marina ved Tønsberg fikk vi hjelp av en dyktig mekaniker, som skiftet koblingsstykket, men fortsatt uten å få gass på blusset. Da vi skrudde ut kjøleskapet, som var nødvendig for å inspisere systemet, viste det seg at kobberrøret mellom slangene var brukket. Vår mekaniker ristet på hodet over opplegget, og la opp et nytt opplegg for oss.

Manøvrere

Maksfart er ca 35 knop med to 150-hestere på hekken. Vi marsjer fint i 27 knop. Båten ristet en del i frisk bris og bølger på en snau meter i Indre Oslofjord. Litt mindre risting ble det da vi trimmet nesen litt nedover. Vi synes båten går greit i marsjfart i småsjøen vi siden har kjørt i.

Med to motorer og baupropell er det en fryd å manøvrere i havn. Du snur båten rundt sin egen akse, og sideforflytter enkelt. Perfekt når man skal inn å filme mellom båter i trenge havner, eller legge til brygge med lukeparkering.

Forhandlere i Norge er Fritidssenteret på Østlandet og Smart Marine på Vestlandet.