Søk i arkivet

Dayruiser inspirert av legendariske Spitfire

Aearoboat er inspirert av de legendariske Spitfire-flyene fra andre verdenskrig. Og med lyden av 2500 Rolls Royce-hestekrefter blir denne enorme daycruiseren helt sikkert lagt merke til på sjøen.

Spitfire er blant de lettest gjenkjennbare flyene fra andre verdenskrig, med sine elliptiske vinger og slanke skrog. Spitfiren ble designet av et team ledet av flykonstruktøren R.J. Mitchell som døde i 1937. Konstruktøren Joe Smith tok over, og han ledet arbeidet til de første flyene ble tatt i bruk av RAF i august 1939, en måned før britene erklærte krig mot Tyskland. Flyene var motorisert med Rolls-Royce Merlin (enkelte modeller med Griffon), og mot slutten av produksjonen var motorkraften oppe i 2375 hestekrefter med en toppfart på 950 kilometer i timen. Totalt ble det produsert 20.334 Spitfire, de siste så sent som på 1960-tallet.

75 knop
Vi er i 2013, hele 74 år etter at det første flyet til Spitfire tok til vingene. Rolls Royce Merling skal brukes i en 48 fot lang båt, inspirert av den legendariske jageren. Motorkraften med Rolls Royce Merlin kan variere fra 1600 til 2500 hestekrefter. Med maks motorisering er det mer enn hva Spitfire noen gang har hatt, og topphastigheten vil da ligge på 75 knop (139 kilometer i timen om du vil sammenligne med jageren). Produksjonen vil aldri komme i nærheten av flyene. Produsenten har valgt å begrense produksjonen til kun ti båter.
– Hvordan er interessen for båtene?
– Vi har fått henvendelser fra mange som er interessert, og det er sikkert at alle ti blir solgt, sier kommunikasjonsansvarlig Paul Charles for prosjektet til Båtliv.
– Hvorfor bare ti båter?
– Vi ønsker at båten skal være veldig unik, og vi tror at kjøperne trigges av nettopp det, sier Charles. Han forteller at at de første båtene vil bli sjøsatt om to års tid, og de bygges av Green Marine Ltd. Charles forteller at det var designer Mike Reeves som fikk ideen til prosjektet da han fikk se gamle Spitfire-motorer under et besøk på fabrikken, og han ønsket å designe en båt for denne historiske motoren.

Særpreg
Ut fra tegningene er det mye som tyder på at båten får fire Ullman-lignende  seter som er velegnet til fart og krevende sjø, men produsenten opplyser at hver enkelt kjøper kan selv tilpasse cockpiten og kabinen etter egne ønsker. Under fordekket er det plass til bad med toalett og en dobbelkøye. Fordekket blir en utfordring i seg selv, med tanke på CE-godkjenning, da det ikke er mye å holde seg fast i. Goldfish 50 Ocean hadde noe av samme utfordring, da heller ikke den båten hadde rekker på fordekket. Dette løste imidlertid Goldfish med feste for sikkerhetsline som kan brukes når man skulle få gjøremål på fordekket. Det tilsynelatende blankpolerte fordekket på Aearoboat er særegent, men det er også luftinntaket over motoren, som setter sin preg på båten.
Skrogformen er uvanlig, da den også blir smalere akter, og ender med Arneson-drev. Skroget er steppet.
Båten er tenkt som en stor daycruiser, men produsenten forteller at den også egner seg godt som følgebåt til en superyacht.

Flere flyinspirerte
Prisen for daycruiseren er nok drøy for de fleste, med en prislapp på 27 millioner kroner, før skatter og avgifter om det frister å ta den til Norge.
Aearoboat er ikke den første båten som er inspirert av fly. Windy Dubois SR52 Blackbird er som navnet sier inspirert av spionflyet SR71 Blackbird. Røkke var med og preget og kjøpte den første båten som Windy tok i produksjon.

Spesifikasjoner:
Lengde: 14,64 m
Bredde: 2,98 m
Vekt: 7700 kg
Maks personer: 7
Motor: 1600-2500 hk
Mer info: claydonreeves.com



 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om båtlivet helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen