Bavaria premeiereviser sin nye Coupé
Bavaria premeiereviser sin nye Coupé
Bavaria premeiereviser sin nye Coupé
Bavaria premeiereviser sin nye Coupé
Bavaria premeiereviser sin nye Coupé
Bavaria premeiereviser sin nye Coupé
Bavaria premeiereviser sin nye Coupé
Bavaria premeiereviser sin nye Coupé
Bavaria premeiereviser sin nye Coupé

Bavaria premeiereviser sin nye Coupé

Her er de første bildene av Bavarias nye Virtess 420 Coupé.  Og det stopper ikke her, en 49-foter i samme Virtess serie er allerede på vei.

Publisert Sist oppdatert

Bavaria fortsetter utviklingen av sin luksus-linje med båter i Virtess-serien. 420 Virtess Coupé utnytter taket til egen stor solseng med tilgang fra akterdekket. Det gjør selvfølgelig også båten mer attraktiv for de sørligere markedene. I tillegg er det et stort skyvbart glasstak, som også åpner opp salongen for både skipper og mannskap. Konklusjonen, etter et besøk om bord, er vel at denne båten forener både hardtopp og flybridge på en meget vellykket måte. Den lar seg dog ikke kjøre fra denne ”miniflybridgen”, men den øker båtens bruksområde og solfaktor betraktelig. Linjene er også blitt mer harmoniske, i og med at båten er blitt noe lavere med en slik løsning.

Skyvbare glassdører som kan åpnes helt, skiller salong og akterdekk. Akterdekket er stort, og det er konstruert slik at man skal kunne bruke dette ”rommet” både til hyggelige måltider og til rekreasjon nært vannet. Derfor er det også anlagt slik at det er tilgang til vannet med hydraulisk senkbar badeplattform med integrert badestige, og trolig viderefører man også muligheten med å få innredning som kan skyves rundt på akterdekket .

Sniktitten avslørte at Bavaria har tatt innvendingene våre fra prøvekjøringen tidligere i høst på alvor, og flere viktige detaljer var rettet på fra flybridgemodellens

byggenummer to.

Hvilke innvendinger vi hadde mot flybridgeutgavens to første byggenummer, kan du lese om i Båtliv nummer en som allerede er i trykken. Av detaljer som var blitt gjort noe med, noterte vi blant annet at alle hjørner var forsøkt avrundet, men fortsatt ikke tilfredsstillende synes vi. Håndtakene ned til soveavdelingen var blitt rundere. “Dansende gardiner" var skjult i egne kasser. Vi erfarer at mye av dette er utslag av at designere får stadig mer makt i båtproduksjonen på godt og vondt. Messa er i år full av "flotte" båter som alle oser av minimalisme og penthouse style. Men ikke alt er laget for 2 meter høye bølger på vei fra Koster til Sandefjord.

Jo Bavaria forsøker. Enda bedre skal det bli, i følge teknisk sjef Martin Meyer på den nye 49-foteren i Virtess serien. Den er allerede i støpen, og kommer til å bli den største motorbåten Bavaria klarer å bygge på verftet i Giebelstadt. Der vil de også prøve ut en ny form for støydemping som verftet ikke har gjort tidligere. De holder nå på å utvikle egen spesialdesignet innerliner for motorrom, som skal gjøre båtene ”helt stille”, som Meyer sier det.

Spesifikasjoner:

Lengde: 12,39 m

Total lengde inkl. badeplattform: 13,60 m

Lengde skrog: 11,95 m

Total bredde: 4,21 m

Høyde over vannlinjen: 4,55 m

Dyptgående: 1,12 m

Vekt: 11 000 kg

Drivstofftank: 1200 l

Vanntank: 410 l

Kabiner: 3

Høyde i kabin: 1,95 m

Passasjerer: 12

Motorisering:

2xIPS 600

2 x Volvo-Penta D6-330 EVC (330 hk)

2 x Volvo-Penta D6-370 EVC (370 hk)

2 x Volvo-Penta D6-400 EVC (400 hk)