Båtlivet inn i 2013
Båtlivet inn i 2013
Båtlivet inn i 2013

Båtlivet inn i 2013

Båtsalget i Europa sank med 25 prosent i år. Neste år kan bli bedre. Her er trendene.

Publisert Sist oppdatert

 Båtsalget i Europa er ned 25 prosent i 2012, ifølge Yves Lyon-Caen, som er Vice-president i det franske båtbransjeforbundet (Fédération des industries nautiqes). Han er også en av direktørene i Groupe Beneteau.

– Salget stoppet av en eller annen grunn opp i februar. Fra 2009 til starten på dette året hadde salget steget litt. Det er vanskelig å si hvordan det vil bli neste år. I USA later det til at båtsalget vokser igjen etter å ha falt hele 70 prosent fra 2008 til 2011, sier Lyon-Caen. Han forteller at globaliseringen slår inn også i båtmarkedet.

– De siste årene er det blitt mindre forskjeller på hva slags båter folk vil ha i Europa og USA. Europeerne ønsker mer plass og komfort, og amerikanerne er mer mottakelige for moderne design og lyse tresorter, sier Lyon-Caen.

Norge

Knut Haneborg i Fritids-Senteret selger både daycruisere og styrhusbåter. Han sier at styrhusbåter er en klar trend i hele Norge for tiden, mens daycruisersalget har dabbet av de siste årene.

Båtguiden kommer hvert år ut med oversikt over båter og utstyr på det norske markedet, og har gjort det i 40 år.

– Båtguiden 2013 blir omfatter omtrent like mange sider som årets utgave. Markedet er mer positivt nå. Særlig er salget av båter med utenbordsmotor bra, sier, sier Båtguiden-ansvarlig Tor-Kristian Øines.

– Det er mange bedrifter som klarer seg brukbart, og ikke minst ser vi at de bedriftene som satser på innovasjon og utvikling i stor grad får betalt for dette. Historiene fra båtbyggerne forteller at det er de nye båtmodellene som kundene er mest interessert i, melder Arena Fritidsbåt.

Fem år frem

En trend i både USA og Europa er at snittalderen for båteiere vokser. Hvordan få yngre mennesker til å velge båtlivet, er temaet for en stor konferanse på Boot i Düsseldorf i Januar.

Sweboat har gjort en stor undersøkelse som viser at mange mennsker ønsker å ta del i båtlivet, men at de har en forestilling om at det er dyrt og krevende. – Det er viktig å kommunisere at båtlivet er lett tilgjengelig for folk, sier Mats Eriksson i Sweboat.

En klar trend er at folk ønsker mer plass og komfort i båtene. – Folk ønsker flytende hytter, sier Martin Schemkes i Jeanneau. På seilbåtsiden gir dette seg utslag i godt salg av katamaraner. Båtene skal være enkle å bruke. Vakuumstøp gir lettere og sterkere båter. Schemkes tror at seilbåter og motorbåter vil bli likere i årene som kommer, og at man fem år frem i tid vil se flere hybridbåter.