Hybrid, hydrofoil og hydrogen
Hybrid, hydrofoil og hydrogen
Hybrid, hydrofoil og hydrogen
Hybrid, hydrofoil og hydrogen
Hybrid, hydrofoil og hydrogen
Hybrid, hydrofoil og hydrogen
Hybrid, hydrofoil og hydrogen
Hybrid, hydrofoil og hydrogen
Hybrid, hydrofoil og hydrogen
Hybrid, hydrofoil og hydrogen
Hybrid, hydrofoil og hydrogen
Hybrid, hydrofoil og hydrogen
Hybrid, hydrofoil og hydrogen
Hybrid, hydrofoil og hydrogen

Hybrid, hydrofoil og hydrogen

Denne finske 57 fots lange katamaranen har både hydrofoil og er hybrid, og er god for 50 knop.

Publisert Sist oppdatert

Katamaranen eCat er designet av finske Juri Karinen, og er full av smarte løsninger. Det er ikke mange år vi skal gå tilbake, da hybrid var innovativt for fritidsbåter. Nå er det mer eller mindre vanlig, selv om de færreste så langt har tatt seg råd til denne ekstrakostnaden. Båtliv har testet flere hybridbåter, blant annet Greenline 33 som fikk mye oppmerksomhet da den kom på det norske markedet i 2010.

Se film fra prøvekjøringen av Greenline 33

Etter det Båtliv erfarer er de fleste som er solgt i Norge blitt levert uten hybridalternativet, men med vanlig motor. Likevel, det var en god opplevelse å kjøre lyløst, og bare høre vannet som sildret etter skroget. Men denne hybriden har sine fartsbegrensninger, noe som den finske hybridbåten vil kjøre fletta av. Etter å ha slått over til lydløs elektrisk motor er finnen god for opptil 35 knop.

Hydrogen

Fordelen til eCat er at den har katamaranskrog, noe som gir mindre vannmotstand enn for eksempel Greenline 33 som har deplasementskrog, eller som de selv kaller det, superdeplasement, som gir seks knop med elektrisk motor, uten sammenligning mellom de to skrogene for øvrig. Men med den finske hybridbåten har de trukket det enda lenger. Mellom katamaranskrogene er det en hydrofoilvinge som gir enda mindre vannmotstand når den kommer opp i fart. Det er når den 25 tonn tunge båten «flyr» på vannoverflaten den er god for hele 50 knop. Dieselmotorene er for øvrig Volvo Penta IPS, med fordelene joystick-kontrollen gir for en så stor båt.

En så stor båt med elektrisk motor vil naturlig nok ha et stort strømforbruk. Her holder det ikke med vanlige blybatterier og et lite solcellepanel. På taket er det et 23 kvadratmeter stort solcellepanel, selv om det hjelper minimalt for kapasiteten denne båten trenger. Derimot har båten brenselceller med hydrogen.

God plass

Katamaranskroget gir mer bredde for båten, som er 6,4 meter bred. Denne bredden har designeren utnyttet på akterdekket med en enorm sittegruppe, og videre en bred glassdør inn til den åpne og noe minimalistiske salongen. Under akterdekket er det garasjeplass til jolla. Ut fra hva vi kan se fra skissene har båten tre store lugarer og to bad.

Båten er ikke bygd ennå, men designeren Juri Karinen har allerede fått prisen Millennium Yacht Design Award for nyskapelsen. Og ifølge nettsiden hamnen.se er verftet Icarusmarine klare til å sette i gang byggeprosjektet. Verftet har erfaring med å bygge redningsbåter, militære båter og kommersielle båter.

Se animasjon av eCat:

Spesifikasjoner:

Lengde: 17,4m

Bredde: 6,4m

Vekt: 25 000 kg

Køyer: 6