Norsk nytenkning
Norsk nytenkning
Norsk nytenkning
Norsk nytenkning
Norsk nytenkning

Norsk nytenkning

Engbo lanserer et revolusjonerende konsept under Mets.

Publisert Sist oppdatert

Hovedbildet: Engbos nye system får svært mye oppmerksomhet på Mets hvor hele verdens båtindustri møtes.

Mets, Amsterdam

Engbos nyhet var nominert til Dame Award, men fikk ingen pris. Etter å ha fått en gjennomgang av Engbosjefen Finn Limseth, så er det forunderlig.

100 volt

Engbos nyhet består av flere deler. Det Vestfoldbaserte firmaet har utviklet en meget kompakt baugpropell, samt et helt nytt og revolusjonerende system som styrer denne propellen. Det unike er at strømmen sendes med en spenning på nesten 100 volt. Det som er viktig for baugpropellen er effekten som måles i watt. Effekt er et resultat av strøm og spenning. Når spenningen økes, kan strømmen som måles i ampere reduseres. Med lavere ampere vil det bli langt mindre motstand i kabler, og kraften kan overføres i lengre strekk, og i tynnere ledninger uten tap.

Nytt signalanlegg

I Engbos system står det en inverter tett til batteriet. Her omformes spenningen fra 12 til nesten 100 volt. I strømkablene til baugpropellen går også syringskanalene. Det gjør installeringen enklere. Det beste med systemet, er om du også trenger en ankervinsj. Da er det bare å strekke en tynn kabel videre fra baugpropellen til vinsjen. Systemet legger opp til at du kan utstyret det helt opp til seks vinsjer, og hjelpepropell både i baugen og i hekken, alt kontrollert av en enhet. Det kan kobles til flere kontrollenheter til systemet, noe som gjør at utstyret kan styres fra flere steder i båten.

Kompakt baugpropell

Baugpropellen er også unik. Engbo har utstyrt denne med en børsteløs motor som har høyere utnyttelsesgrad og mer kompakt enn en konvensjonell el-motor. Den lille el-motoren gjør det mulig å flyte motoren inn i navet på propellen. Det gjør hele baugpropellsystemet langt mer kompakt. Den har også den fordelen av støyen blir redusert, og at sjansene for en overopphetet motor reduseres. Med motoren i navet på propellen, så blir den omsluttet av vann, noe som vil kjøle den ned.

Nye funksjoner

Som Sleipners baugpropell, så har også Engbos nye propell en trinnviss effektjustering. Den har også en hold-funksjon, slik at båten kan presses inn mot brygga ved hjelp av sidepropeller, mens man fortøyer.

Systemet har videre en trådløs sender, noe som gjør at det også kan styres via en smarttelefon, akkurat som på kontrollenheten.

Motoren er flyttet inn i baugpropellens nav. Det gjør enheten langt mer kompakt.