Nostalgi-sjark til hyggelig pris
Nostalgi-sjark til hyggelig pris
Nostalgi-sjark til hyggelig pris
Nostalgi-sjark til hyggelig pris
Nostalgi-sjark til hyggelig pris
Nostalgi-sjark til hyggelig pris
Nostalgi-sjark til hyggelig pris
Nostalgi-sjark til hyggelig pris
Nostalgi-sjark til hyggelig pris
Nostalgi-sjark til hyggelig pris

Nostalgi-sjark til hyggelig pris

Amerikanske Ranger Tugs bygger robuste kvalitetsbåter i gammel stil. Midt i blinken for den moderne båtbrukeren, og lommeboka vil mange si.

Publisert Sist oppdatert

Det Washington-baserte verftet har bygget «tugs» i femti år, og på hjemmemarkedet skal 21-foteren være en populær sportsfiskerbåt grunnet det store dekket og kompakte styrehuset, ikke ulikt norske småsjarker i samme størrelsesklasse. Men skroget er noe annerledes enn det vi er vant til på våre egne sjarker. Verftet har i følge dem selv hentet inspirasjon fra Bristol Bay-trawlere fra Alaska da skroget ble designet. Noe som bør sikre gode sjøegenskaper under røffe driftsforhold.

21-foteren hadde Europa-premiere allerede i 2009, men tidene spiller vel mer på lag med en slik båt i dag enn den gjorde for fire år siden. Her handler det lite om fart og skjønnhet, men desto mer om sjarm og bruksverdi på få fot. Ranger Tug har ikke vært kjent for å bygge billige båter, men  denne oppgraderte 21 foteren virker særdeles bra priset ut fra utstyrsnivå og bruksbehov. Den har en imponerende utstyrsliste selv i standardutgaven, med kjøleskap, VHF, landstrøm, fullt putesett, pluss, pluss. Kampanjeutgaven har i tillegg baugtruster, sjøtoalett, ankerpakke, plotter, havnekalesje, sikkerhetspakke og alt av fendere og tauverk som behøves.

Forhandleren lokker altså med en ekstra godt utstyrte båter, og liker du i tillegg den klassiske klarrøde sjarkfargen blir du garantert lagt merke til på havet. Vi unngår bevisst å bruke Ferrari-rød, for med en 30 hk Yanmar i motorkassen på akterdekket snakker vi maksfart rundt 10 knop på en god dag. Den utgaven vi omtaler her har fått klengenavnet ”Red Hero” - Den røde helt! Assosiasjonene går unektelig til Elias og vennene hans i redningsselskapet. Verftet markedsfører båttypen for ”TUG”,  som betyr slepebåt på amerikansk. Den ser i hvert fall skikkelig klassisk og solid ut.

Innvendig er det en kombinert kahytt med sitteplass til tre, og en liten bysse med vask. I baugen er det en klassisk dobbeltkøye, og skal du bruke toalettet må du belage deg på å løfte bort noen puter siden doen er plassert under en av benkene. Det er to takluker for skikkelig lufting, og den klassiske ”skorsteinen” er mer til pynt eller som sete for en eventuell radar. Som bildene viser kan den altså leveres med kalesje over akterdekket som gjør den enda mer bruksvennlig i dårlig vær. Det er godt med sitteplasser rundt motorkassen på akterdekket. Den levers også med en stor badeplattform perfekt til fiske eller andre vannaktiviter. 

Tekniske spesifikasjoner:

Lengde: 7,30 m

Bredde: 2,3 m

Dybtgående: 0,61 m

Motor: YANMAR 3YB 30 HK

Drivstof: Diesel

Vekt: 1250 kg

Materiale: Glassfiber

Sitteplasser: 6

Soveplasser: 2

Maks fart: 10 knop

Pris på FINN: 489 000 sesongklar båt med ekstraustyr