Lett kraftkar fra Yamaha
Lett kraftkar fra Yamaha

Lett kraftkar fra Yamaha

Yamaha lanserer en 200 hestekrefter utenbordsmotor som er 50 kilo lettere enn forgjengeren. I tillegg forbedres tre mindre motorer.

Publisert Sist oppdatert

Den nye Yamaha F200F veier 227 kilo, og den skal være betydelig lettere enn modellen den erstatter. Den nye motoren har også flere nye løsninger.

Den nye 200-hesteren veier cirka 50 kilo mindre enn motoren i utvalget den erstatter. Vektreduksjon tilsvarer 18 prosent. Produsenten opplyser at vekten er redusert blant annet ved utstrakt bruk av lette, avanserte materialer i mange av motorens komponenter. Yamaha understreker at dette ikke går ut over motorens holdbarhet og driftssikkerhet. Lettvekteren har som basis en motorblokk med fire sylindre i rekke. Variabel ventilstyring er tatt i bruk for å optimalisere effekten og minimaliserer forbruket gjennom hele turtallsregisteret.

Mer eleketrisk

F200 vil komme i to versjoner. F200F har konvensjonell, mekanisk styring av gir og gass. F200G får den velprøvde og komfortable «drive-by-wire» som Yamaha har utviklet. Med denne løsningen overføres signalene fra kontrollboksen elektronisk til motorens styresystem. Fordelene er enkel montasje og at behovet for justeringer er så godt som eliminert. Yamaha opplyser i en pressemelding at begge de nye modellene leveres som standard med Yamaha Y-COP, en startsperre som gjør det umulig å starte motoren hvis man ikke har riktig nøkkel.

Som propell anbefaler Yamaha en Reliance SDS-type. Den har innebygd et system som vesentlig demper belastningene som oppstår når motoren settes i gir. F200G kan kobles til motordisplay i farger. Denne modellen kan også leveres med et enkelt start/stop-system og muligheten for å finjustere dorgehastigheten til båten.

Yamahas forhandlere vil kunne levere F200F i løpet av våren 2013. Leveransene av F200G starter tidlig på sommeren, ifølge Yamaha.

Forbedringer

I tillegg til lanseringen av ny 200-hester, kommer produsenten med endringer for F9,9, F50 og F60.

F9,9 og søstermodellen, beregnet på tyngre deplasements-båter, FT9,9 får den samme dekseldesignen som F70. Yamaha opplyser at 2013-modellen av F9,9 er også forbedret på mange andre punkter. De har utviklet en ny styrekult med bedre ergonomi. Lengden er justert og styrekulten har fått en girvelger montert i fronten som skal være lettere å bruke.

Motoren får et bærehåndtak som er integrert med motorbraketten. Det gir god balanse og skal gjøre det lettere å bære motoren. F9,9 har også fått en pute som gjør det enklere å lagre motoren vertikalt.

Motoren leveres i flere versjoner - med styrekult eller tilkoblingsmulighet for ratt og fjernkontroll, manuell og elektrisk start. Den nye 9,9-hesteren kommer på markedet våren 2013.