Italiensk skjønnhet på kjøl
Italiensk skjønnhet på kjøl
Italiensk skjønnhet på kjøl
Italiensk skjønnhet på kjøl
Italiensk skjønnhet på kjøl
Italiensk skjønnhet på kjøl
Italiensk skjønnhet på kjøl
Italiensk skjønnhet på kjøl
Italiensk skjønnhet på kjøl
Italiensk skjønnhet på kjøl
Italiensk skjønnhet på kjøl
Italiensk skjønnhet på kjøl
Italiensk skjønnhet på kjøl
Italiensk skjønnhet på kjøl
Italiensk skjønnhet på kjøl
Italiensk skjønnhet på kjøl

Italiensk skjønnhet på kjøl

Azimut Magellano (43) fremstår som en moden og veldreid skjønnhet. Nærmest perfekt i all sin velde, viste hun seg frem for verdenspressen ved Festivalpalasset i Cannes. 

Publisert Sist oppdatert

Interessen for moderne ”Trawlere” med fartspotensial på over 20 knop har vokst enormt de siste årene. Dette har ikke gått upåaktet hen hos en av verdens største båtprodusenter Azimut. Nå i høst slippes den hittil mest nordiskvennlige trawleren i Azimuts Magellano-serie. Importøren antyder en startpris på cirka 3,9 millioner, og mener da den vil kunne være konkurransedyktig med både Bavaria og Jeanneaus nye flybridgebåter på 42 fot.    

Bruksvennlig smykkeskrin

Det er når du går ned på detaljnivå du ser at denne 43-foteren skiller seg ut fra mengden. Dørbladene om bord er mye tykkere som hos mange av konkurrentene. Alle hengsler og dørvridere er kraftigere og mer solide. Skuffer og skap er dempet, slik de er på moderne kjøkken hjemme. En løsning flere nå velger i båt, og som vi også fant på Bavarias nye flybridgebåt. Vi har vel alle opplevd smellet som kommer når vi har glemt å lukke en luke eller en skapdør under dekk i den første bølgen båten treffer.

Motorrommet er i en klasse for seg. Straks du åpner luka er det første du legger merke til alle filterkoppene som lyser mot deg. Det betyr at her behøver du ikke en gang gå ned før du kan kontroller at alt ser ok ut. Det er godt med arbeidsrom rundt motorene, og det er fortsatt god plass til både batterier, generator, varmtvannstank, og et realt varme- og kaldluftsanlegg.

I salongen har de valgt å legge byssa bak. Et godt valg synes vi fordi du raskt blir kvitt stekeos. En slik løsning gjør det også lettere å servere både inne og ute på akterdekket, uten at du behøver å tråkke gjennom halve båten med mat og servise. Det er i tillegg eget minipantry oppe på  flybridgen.

Praktisk og moderne bobåt

Azimut 43 Magellano er først og fremst en moderne bobåt. Med to ganger 380 hk gjør den cirka 25 knop på maks. Det betyr i praksis at den liker seg best rundt 20 knop. Rederlugaren i front er stor med egen inngang til privat bad med dusjnisje. Gjestelugarene deler et litt mindre bad.

Et stort og sjenerøst akterdekk, eller et putekledd fordekk. Valgets kval, eller skal vi la været bestemme? På akterdekket sitter du mer skjermet, og en god bok og et glass prosecco i skyggen hører med til drømmen. På flybridgen kan du jo om ikke annet sitte å se ned på din vakre solbrune mann eller kone, svigers, eller barn for den del.

Tekniske data Azimut Magellano 43

Lengde: 13,63 m

Bredde: 4,40 m

Vekt (full): 17,5 t

Kabiner: 2 eller 3

Køyer: 4-6

Tankvolum: 1800 l

Motor: 2 x Cummins QSB 380 hk

Fremdrift: Akseldrift

Toppfart: 24 kn

Pris: Fra 3,9 millioner