Windy lager miniutgave av «Røkke-jolla»
Windy lager miniutgave av «Røkke-jolla»
Windy lager miniutgave av «Røkke-jolla»
Windy lager miniutgave av «Røkke-jolla»
Windy lager miniutgave av «Røkke-jolla»
Windy lager miniutgave av «Røkke-jolla»
Windy lager miniutgave av «Røkke-jolla»
Windy lager miniutgave av «Røkke-jolla»

Windy lager miniutgave av «Røkke-jolla»

Nå kommer en mindre oppfølger til Røkkes Windy RS 52-fots Tender. Frekkere båt på 26 fot skal du lete lenge etter.

Publisert Sist oppdatert

>> Se animasjon

>> Se bildespesial

Windy-sjef Knut Heiberg-Andersen flagger ut Windy til Sverige og Polen, men parallelt jobber han med å ta frem flere nye modeller. Først ut er en ny 39-foter, som vil få de samme sportslige linjene som fjorårets vinnerbåt, Zonda 31. Nå kommer altså oppfølgeren. Arbeidet med formene til en ny, mindre ”Røkke-jolle” er også under arbeid. Denne blir noe av det frekkeste vi har sett i småbåtsegmentet. Vi ser helt klart linjene fra Røkkes store 52-foter. Den nye 26-foteren bygger på undervannsskroget til den gamle Windy 760 (61) Oceancraft. Den får blant annet en elektrisk foldbar konsoll, som sammen med førerstolen ”pakker” seg sammen til en låst enhet når båten ikke er i bruk (se film). Også de nye 26-foterne vil bli levert kun med innenbordsmotor. Perfekt for en slik utgave, fordi man da får benyttet seg av motorromslukene som solseng. Kunden vil også kunne velge mellom flere farger både på innredning og skrog. Det klart frekkeste blir samme fargevalget som Røkke har i sin, hvor alt går i sort og rødt. Den vil også komme i en enklere utgave hvor konsoll og førerstol er fast, slik den er på andre skjærgårdsjeeper.

Heiberg-Andersen holder fortsatt kortene tett til brystet når det gjelder de tekniske spesifikasjonene rundt den nye 26-foteren, men ut fra det vi skjønner av samtalen med ham, snakker vi om en båt som er cirka 7,6 meter og rundt 2,4 meter bred. Vekten vil ligge rundt 1000 kg, avhengig av hvilken utgave man velger. Den mest avanserte vil nok veie noe mer.

Startet utflaggingen

Windy har allerede startet flyttingen. I slutten av september kommer flere polakker opp til Skarpnes for å lære seg å bygge 26-foteren Karma. Heiberg-Andersen ser for seg at Windy er ute av Norge med all produksjon i slutten av mars. Tre av verftets modeller skal produseres i Polen. Resten skal over til Sverige. Heiberg-Andersen er klar på at Hegnar selv har vært imot utflaggingen, og at han selv har måttet bruke mange timer ”på kammerset” med sjefen for å overbevise ham om at skulle røde tall skifte farge, var flytting eneste mulighet.

Se film (teksten fortsetter under filmen):

Ønsker færre modeller

Han forteller at intensjonene om fjorårets planlagte loftsrydding har resultert i at de skal stå igjen med cirka syv modeller. Videreutviklingen av ”Røkke-jolla”, som er planlagt å få to småbrødre, en 40-foter og den tidligere nevnte 26-foteren, håper de skal skje i samarbeid med investorer gjennom et eget datterselskap. Hittil har Windy solgt fem SR 52, og vi fikk teste byggenummer seks i Cannes. En fantastisk båt, og vi skjønner Kjell Inge Røkke godt når han velger å bruke så mange timer om bord som vi vet han gjør i denne båten.

Kommer seg gjennom krisen

Heiberg-Andersen har stor tro på at Windy skal komme seg gjennom krisen. Igjen tar han frem sin hemmelige glasskule, som egentlig er en gammel bærbar PC, smiler lurt, og viser oss et prosjekt Windy har gjort sammen med en velhavende superyachteier med båtdilla. En 22 (72-fot) meter lang ”daycruiser” for bruk sammen med en av de store yachtene. Foreløpig er dette prosjektet lagt på is, men Heiberg-Andersens sanne jeg kommer til uttrykk når han snakker om dette prosjektet. Det gnistrer i øynene bak de professorale brillene.

I Båtliv nummer 8, kan du lese mer om hvorfor Windy flagger ut.