Stor interesse for Bavarias nye flaggskip
Stor interesse for Bavarias nye flaggskip
Stor interesse for Bavarias nye flaggskip
Stor interesse for Bavarias nye flaggskip
Stor interesse for Bavarias nye flaggskip
Stor interesse for Bavarias nye flaggskip
Stor interesse for Bavarias nye flaggskip
Stor interesse for Bavarias nye flaggskip
Stor interesse for Bavarias nye flaggskip
Stor interesse for Bavarias nye flaggskip
Stor interesse for Bavarias nye flaggskip

Stor interesse for Bavarias nye flaggskip

Mange har ventet på Bavarias første flybridgebåt. Her er den, og vi var om bord under verdenspremieren i Cannes.

Publisert Sist oppdatert

Ikke langt fra den bygning som er kalt drømmens tempel i filmbyen Cannes, var det duket for verdenspremierer på en annen type drømmer enn de du ser på lerretet. Båtmessen i Cannes åpnet tirsdag, og heller ikke her ønsker noen å friskmelde båtbransjen. Båtbyggere over hele Europa sliter, og det blir en stadig hardere kamp om kundene og deres penger. Noen liker likevel å vise at det er i nedgangstider man skal satse på utvikling. En av de som hadde premierenerver i dag var den norske Bavaria-importøren Lars Erik Solvang. Det har han også grunn til.

Mer volum og luksus

Det har vært knyttet store forventninger til Bavarias nye 420 Virtess. For første gang skulle den tyske volumprodusenten presentere en flybridgebåt som skulle bringe litt mer luksus til båtmerket som så mange nordmenn har lagt sin elsk på. Designteamet har de hentet i Italia, og den italienske designeren Marco Casali som var om bord sammen med Båtliv, la ikke skjul på at han hadde hatt sine fighter med ”the germans” som han kalte dem. En av de store utfordringene, og som vi også var særdeles spente på, var de nye flyttbare møblene på akterdekket. Her hadde man frest spor i dekket for at bord og benker kunne bevege seg rundt på trinser og hardplast hjul, slik at de som var om bord i større grad kunne velge sittegrupperinger eller helt åpne løsninger ut fra bruk. I følge Bavarias tekniske sjef hadde det vært brukt utallige timer på å finne riktige typer ”bremser” og hjul som kunne tåle de påkjenningene som blir på denne type innredning i en båt. Vi snakker tross alt et åpent akterdekk hvor vann og sjøsprøyt lett får komme til. Her vil nok tiden vise om tysk grundighet strekker til for det norske salte klimaet. Størrelsen på den totale fløaten bak blir likevel enorm når man inkluderer badeplattformen. Den kan senkes ned i sjøen slik at man får en skikkelig strandlinje 20 centimeter under vannlinjen. Plattformen har god plass til både kajakker og jolle, alternativt vannscooter. Det er en stor badetrapp som går rett ned i sjøen, men det vi likte best var at de på siden av plattformen også hadde montert inn en redningsstige som enkelt kunne aes ut av en person i vannet. Bra!!

Vi er imponert over plassutnyttelsen. På mange måter tilsvarer vannlinjelengden en 37 foter. Men inkludert den enorme badeplattform blir dette en 42-foter på 13,6 meter. Her har de da fått plass til to store doble kabiner, en mindre hvor det er lavt under taket men likevel to brede enkle senger. Den har to bad, begge med egen lukket dusnisje. Både rederlugaren foran, og badet i tilknytning til denne, var det meget bra størrelse på. Ståhøyden var på 1,95, og den norske importøren med sine 1,90 visualiserte velvillig.

Salongen oppe kan lukkes med brede dører ut til akterdekket. Førerplassen kunne fremstå noe spartansk inntil vi fikk høre grunnen fra designeren. De hadde tatt i bruk et bryterløst elektronisk system, hvor hele båten kunne styres fra en liten elektronisk skjerm på instrumentpanelet. Vanlig på mega- og superyachter, men ikke så vanlig på båter i denne størrelsen. Det var bysse i hele salongens lengde på venstre side. Det meste skjult slik at man fikk rene bruksflater til andre ting når man ikke lager mat.

Om denne båten tar Bavariakundene til  høyder får tiden vise. Flybridgen var i hvert fall blitt enorm, her kom den italienske designeren til sin rett. Dype sofaer fikk deg til å føle at du ikke satt på lånt tid. Høyryggede puter, i slitesterkt stoffmateriale som ved første øyekast så ut som skinn. Her var det også full bysseløsninge med vask kjøleskap og grill til matlaging. Det var god plass til medmannskapet i kjøreretningen. Passasjersetet kunne felles ned til solseng om man ønsket det.

Solvang har allerede bestilt fire båter til Norge, hvor to allerede er solgt. Disse kommer i begynnelsen av november. Båten starter på tre millioner, men da er den ganske spartansk utstyrt, og med de minste Volvoene. Den  norske importøren kommer til å lage pakker som gjør at den mest velutstyrte kommer opp i en pris på cirka fire millioner. At båten fremstår mer luksuriøs en sine artsfrender i Bavaria er vi ikke i tvil om. Verftet har med denne båten tatt kundene på alvor og laget en veldig nordisk tilpasset båt. Til vinteren kommer en kupeutgave av denne 42-foteren.  

Se Bavarias egen presentasjonsfilm (mer info under filmen):

Tekniske data

Lengde uten og med badeplattform: 12.39 m / 13,60 m

Lengde skrog: 11.95 m

Total bredde: 4,21 m

Høyde over vannlinje: 4,95 m

Byggehøyde: 5,72 m

Dyptgående: 1,11 m

Vekt: 11 400 kg

Drivstoff tank: 1200 l

Vanntank: 410 l

Lugarer: 3

Høyde under dekk: 1,95 m

Passasjerer: 12

Motorisering

2 x Volvo-Penta D6-370 EVC (370 hk)

2 x Volvo-Penta D6-400 EVC (400 hk)

2 x Volvo-Penta IPS-500 D6-370 (370 hk)

2 x Volvo-Penta IPS-600 D6-435 (435 hk)

Prisen på VIRTESS 420-2 x Volvo-Penta D6-370 EVC (2 x 370 hk) - starter fra 299.000 € (eks. mva).

 

Det er en innledende film som viser alle funksjonene i den nye VIRTESS 420 tilgjengelig på