Har båtbransjen nådd bunnen?
Har båtbransjen nådd bunnen?

Har båtbransjen nådd bunnen?

Det spør bransjeorganisasjonen Norboat seg, og viser til noe som med en optimistisk tolkning kan se ut som en positiv trend i båtmarkedet, til tross for at importen av fritidsbåter falt 23 prosent i første halvår.

Publisert Sist oppdatert

Båtbransjen er inne i utfordrende tider, men Norboat mender det er mange tegn som tyder på at det er i ferd med å snu eller i det minste at bunnen er nådd. I en pressemelding skriver Norboat at importen totalt sett viser imidlertid en nedgang, selv om bransjeforbundet ikke tror den er så stor som tallene skulle tyde på.

Mens Importen av fritidsbåter falt med 23 prosent første halvår i 2012 (829 mill kr) sammenlignet med 2011 (1.076 mill kr), viser estimatene at motorsalget kommer til å ende på minus en til to prosent.

Svake importtall

– Importtallene er relativt svake, sier Erlend Prytz i Norboat i en pressemelding. Han tror ikke det er helsvart. 

– Vi vet at det er mange som er fornøyde og viser  til fremgang,  så det er lyspunkt, sier Prytz. Han mener mye av salget til sluttkunde kan være lagervarer slik at importtallene viser mye svakere utvikling en hva salget til sluttbruker er.

Norboat mener at det fine sommerværet som vi har sett i deler av august og i begynnelsen av september har gitt vind i seilene hos mange av forhandlere. Og sesongen er ikke avsluttet, med båtmessa Båter i Sjøen rett rundt hjørnet. Det er like mange utstillere på messen i år som i fjor

– La oss håpe vi får en fin sensommer værmessig, fortsetter Prytz. Skal vi tro værtjenesten Yr går det mot fint messevær.

Selger godt

I anledning av pressemeldingen har Norboat også samlet synspunkter på markedet, fra et utvalg båtforhandlere:

Medø Marina på Tjøme.

- Vi har solgt mye båt i år, men det er klart at det er noen 2011 modeller som er overliggere, sier Tor-Arne Thorsen hos Medø Marina på Tjøme.  Jeg er sikker på at når vi oppsummerer sesongen vil vi ha en økning i antall båter solgt,og det er vi veldig fornøyde med.  Det gikk litt tregt i starten av sesongen, men det har gått bedre etter hvert.  De siste ukene med mye sol har vært veldig bra hvilket understreker at været påvirker salget.  Det er særlig AMT båter fra 15 til 23 fot som går gått hos oss og de leveres med Honda motorer fra 40 til 250 hestekrefter. Utstyr er også populært og mange vil har saker som kartplotter og stereoanlegg.  Vi er veldig opptatt av kundebehandling og har fått en lojal kundebase som gir oss mersalg på ettermarkedet, det er blitt en vesentlig del av vår forretningsdrift så vi har tro fremtiden, avslutter Tor-Arne Thorsen.

Herholdt-Andersen.

Vi her hos Herholdt-Andersen opplever bra salg så langt i sesongen, sier Pål Herholdt hos Herholdt-Andersen i Tønsberg.  Spesielt har utviklingen på Buster vært bra, og vi ser en økende etterspørsel av aluminiumsbåter.   Den siste perioden har det også vært en økende interesse for litt større båter, fra 25 fot og oppover, slike båter har det tidligere i år vært ganske stille rundt, fortsetter Herholdt.  Det er for tidlig å oppsummere sesongen.  Foran oss ligger jo Båter i sjøen som er den viktigste messen for oss.  Vi har flere avtaler om prøvekjøring på den messen allerede.  Jeg tror uansett vi kan håpe på en økning på mellom 5 og 10 prosent på året i båtsalget.  Ettermarkedet øker ikke så mye, men vi er veldig opptatt av det og fokuserer på det hele tiden for inntjeningen der er mer stabil enn på båtsalget avslutter Herholdt.

Cipax - Pioner båtene.

Vi vet det er mange som sliter med eksporten, sier Lars Haugli i Cipax som produserer Pioner båtene.  Vi har opplevd det annerledes, fortsetter han.  Vi har hatt en økning på eksporten så langt i år og særlig er det Storbritannia som har hatt vekst. Vi hører om store utfordringer i enkelte markeder, men vi har med noen få unntak opprettholdt eller økt eksporten i år, fortsetter han.  Vi ser også store utfordringer i markedet, med mange nye aktører fra hele verden, men vi har holdt fast på vår egen strategi og følger de planene som er lagt. I all enkelthet går det ut på at vi holder oss til det vi kan i samarbeid med utvalgte partnere som passer våre produkter. Vi jobber også med nye markeder og land som virker interessante både i og utenfor Europa. avslutter Haugli.