Svensker bygger verdens største Superyacht RIB
Svensker bygger verdens største Superyacht RIB
Svensker bygger verdens største Superyacht RIB
Svensker bygger verdens største Superyacht RIB
Svensker bygger verdens største Superyacht RIB
Svensker bygger verdens største Superyacht RIB
Svensker bygger verdens største Superyacht RIB
Svensker bygger verdens største Superyacht RIB
Svensker bygger verdens største Superyacht RIB
Svensker bygger verdens største Superyacht RIB
Svensker bygger verdens største Superyacht RIB
Svensker bygger verdens største Superyacht RIB
Svensker bygger verdens største Superyacht RIB
Svensker bygger verdens største Superyacht RIB
Svensker bygger verdens største Superyacht RIB
Svensker bygger verdens største Superyacht RIB
Svensker bygger verdens største Superyacht RIB

Svensker bygger verdens største Superyacht RIB

Svenske Rupert Marine bygger nå verdens første superyacht etter RIB konseptet.

Publisert Sist oppdatert

Rupert Marines nyeste design er en 82-fots luksus RIB ment for Superyacht markedet (over 75 fot red.anm.), og andre krevende kunder, som de selv kaller det i en pressemelding. Den første kontrakten er signert og Rupert 80 er under bygging.

Båten blir bortimot et rent svensk produkt, og hvor arkitektene bak er grand old man i bransjen, Ted Mannerfelt. Dette er den første i en serie store RIB-yachter som er ment å komme fra den svenske produsenten.

Ingen over

Det finnes en 80-fots RIB på markedet (Heaven 80), men den er noen centimeter kortere, og det er en mer klassisk utseende og langt mer åpen RIB.  På Mange måter kan vi si at den svenske RIB produsenten tar med seg konseptet ”Rigid Inflatable Boat”, til en ny dimensjon. Pontongene på denne superyachten er mer firkantige, og kan vel egentlig kalles fendring like mye som tradisjonelle oppblåsbare pontonger.

Proffe røtter

Uansett, Rupert 80 har sine røtter i det profesjonelle bruksmarkedet i og med at det er der Rupert har levert sine mindre RIB-båter. Blant annet er Rupert brukt av både Delta troppen, forsvaret og enkelte redningsinnstanser  i Norge. Vi testet en Rupert 28 fots RIB fra Oslo til Skagen og tilbake via svenske Marstrand en vårdag i 2006. Båttypen er meget solid, og den bærer preg av å være bygget for meget tøff bruk Vi påpekte nettopp at alt om bord var noen dimensjoner større en nødvendig om den bare skulle gå i privatmarkedet.

Fleksibel

Rupert 80 bygges i Sverige etter standarden til profesjonell arbeidsbåter og yachter, og den kal i følge produsenten bli overlegen når det gjelder finish utvendig og på interiørsiden. De første 3D tegningene vi har fått tilgang til viser en moderne båt, med rene modernistiske linjer som er litt preget av at dette blir en superyacht for den som ønsker å operere mer i ”Stealth” klassen enn i gentlemansyacht segmentet. Det er lagt vekt på å tilby stor fleksibilitet både når det gjelder innredning og antallet lugarer. For så vidt ganske vanlig i et marked som har meget krevende kunder og som vet hva de vil ha. 

Rask

Hastighetsområdet til båten ligger mellom 32 - 46 knop og store tanker på til sammen 6000 liter skal sørge for relevant drivstoff kapasitet for å sikre en tilstrekkelig rekkevidde. Den leveres med svenske løsninger også i motorrommet. Her kan du velge mellom mange pakker, men den mest vanlige blir 2XIPS 1200, det vil si 2X900 hk på IPS drev. Alternativet er tre motorer av samme type. Med førstnevnte pakke gjør den 34 knop, og med alternativet med tre motorer gjør den 40. Det finnes også et tredje alternativ med vannjet og to V8 dieseler fra MAN som hver yter 1200 hk.

Brukervennlig

Det er lagt vekt på et lavt støy-og vibrasjonsnivå, og tilsvarende høy pålitelighet for alle systemer. Båten bygges for å gi lave vedlikeholdskostnader, som kan bety enorme summer årlig på denne typen båt. Som andre Rupert båter skal også denne 80-fots yachten tilpasses til kundens ønsker og spesifikasjoner.

Spesifikasjoner:

Lengde: 25 m (82 ft)        

Bredde: 6.15 m        

Tørrvekt: 29 tonn –32 tonn        

Fullt lastet: Mellom 36-39 tonn                 

Drivstoff: 6 000 Liter           

Vann: 700 Litert

Konsept & Engineering: Rupert Marine

Utvendig design: Mannerfelt Design Team

Interiørdesign: Nauta Design

Skrog design: Petter Håkanson Marine