Vi prøvekjørte OL-båten Bladerunner i 2008
Vi prøvekjørte OL-båten Bladerunner i 2008
Vi prøvekjørte OL-båten Bladerunner i 2008
Vi prøvekjørte OL-båten Bladerunner i 2008

Vi prøvekjørte OL-båten Bladerunner i 2008

Vi testet OL-båten, eller Beckhambåten Bladerunner, allerede i 2008. Her kan du lese hva vi mente om denne fremtidsstudien av en båt.

Publisert Sist oppdatert

Vi skvatt litt da vi plutselig så David Beckham i fronten av båten Bladerunner under OL-åpningen i London fredag kveld.  Denne båten testet jeg allerede i 2008, og utropte ”fremtidsvisjonen” til noe av det heftigste i verden.

Dette er det nærmeste vi kan komme en intellektuell tilnærming til båtlivet i den ekstremt hurtige høyrefila. Engelske Blade Runner BR 35, er ikke bare en hvilken som helst båt. Den er bygget på forskning, og vil for all ettertid regnes som designstudien som brøt konvensjonene og som faktisk virket slik man hadde forutsatt. Billig er den ikke, men du havner i et særdeles sjeldent selskap om du bruker 2,5 millioner på denne ekstremisten. Med sitt trimaran lignende skrog og to 300 HK Mercury Verado-motorer skal båten være god for over 70 knop. Vi testet den med fem voksne om bord, full tank, og da klarte vi så vidt over 62.

Liker ikke trimaranstempelet

Lorne Campbell heter mannen som har designet båten. Båttypen ble første gang presentert for publikum i 1998, men kom først i fjor som RIB. Campbell liker ikke helt at vi bruker trimaran om skroget hans.

-En mer presis betegnelse er ”Air etrapment stepped hull”. Det forteller også noe om hva som er tanken bak dette spesielle skroget, sier Campbell til Båtliv. Vi kan legge til at det i bunn og grunn handler om ”å fange luft” i tunnelen som blir presset innover og nedover og dermed løfter hele skroget ut av sjøen når farten øker. 

Unike kjøreegenskaper

Vi har prøvekjørt båten og vet at dette fungerer akkurat som Campbell hadde ment. Med produsenten Jeremy Watts, og en elite av RIB instruktører om bord tok vi båten ut fra Langedrag  i den Gøteborgske skjærgården. Den var utstyrt med både konsoll og stoler fra Ullman Dynamics. Det første vi merket var at båten hadde ingen planingsterskel. De to råsterke Veradoene ga et skyv vi sjelden har kjent om bord i en ”sivil” båt tidligere. Vi klokket oss selv til 61 knop bare sekunder etter at kompressorene hadde gjort sitt. I den farten kunne jeg sitte og hviske til navigatøren min. For de som prøvde å overleve på forskipet, hadde nok helt andre opplevelser enn oss bak konsollet. 100 kilometer i timen er sinnsykt fort på sjøen. Båten har medbragte skinner i de to skrogene som støtter opp på siden. Den virket veldig stabil og ga få overraskelser om ingen. Vi hadde følelsen av at den penetrerte bølgene mer enn å hoppe over dem. Dette forsterket inntrykket av at konstruksjonen faktisk nærmer seg det geniale.

   

Design som funker

Vi skal være forsiktig med og utrope noe til det beste, heftigste eller mest innovative vi har kjørt, men denne gangen gjør vi det. Vi understreker samtidig at vi da snakker om en åpen båt. Loren Campbell og Jeremy Watts, som eier produksjonsselskapet Ice Marine, kan fortsatt trygt reise verden rundt å vise frem sin nyskapning. Vi har konsultert vår kolleger i verdens største RIB magasin, R.I.B. International, som følger oss langt på vei i vår vurdering av båt, konsept og design.

LOA                                        10.60m


LW                                            9.80m


Bredde inkl pontongene            3.20m


Dybtgående uten motorer          0.53m


Dybtgående med motorer          0.75m


Vekt                                            2250kg


Drivstofftank                               450 litres


Vanntank toalett                            36 litres


Fartspotensiale                        50 – 75 knots 

Ønsker du å lese mer om denne båten, kan du kjøpe hele prøvekjøringen fra vårt artikkelarkiv. Er du allerede abonnent, kan du laste den ned gratis.