Nybygget New York-klassisker
Nybygget New York-klassisker
Nybygget New York-klassisker

Nybygget New York-klassisker

Å pendle med båt mellom sommerhuset ved sjøen og jobben i New York var populært i 1920-årene. «Commuterbåtene» de brukte var også velegnet for spritsmugling i forbudstiden. Nå bygges replikaer i Tyskland.

Publisert Sist oppdatert

Velstående newyorkere skaffet seg sommerhus ute på Long Island eller langs New England-kysten nordover fra storbyen. Da var det ekstra stas å bruke båt i stedet for bil til og fra jobben inne i N.Y city. Etterpørselen etter slike båter var så stor at en egen type, hurtige og elegante båter ble utviklet. De ble kalt «Commuter Yachts» og var lange, smale og med skrog av skinnende mahogny. Midt i båten, foran et lite salongoverbygg, var motoren plassert. Den var gjerne en stor V-8 bensinmotor på flere hundre hester. Bensin var billig den gang, så forbruket skremte ingen.

Etter jobben ble det gjerne kappkjøring oppover East River. Det kunne gå ganske vilt for seg når flere hundre slike racere ga full gass i det trange sundet mellom Manhattan og Long Island. Ikke sjelden ble båtene også benyttet til å frakte smuglersprit ut til sommerboligene eller de mange restaurantene. I forbudstiden var alt salg av alkohol forbudt, så etterspørselen var stor. Stor var også oppfinnsomheten smuglerne la for dagen. Flere av restaurantene på sjøsiden hadde skjulte båtgarasjer der commuterbåtene kunne losse smuglerlasten i mørke nattetimer. Flere av USAs kjente millionærfamilier fra den tiden skapte som kjent sine formuer ved spritsmuglig og illegalt salg av brennevin.

Bygges nå i Tyskland

Robbe & Berking Classics er et selskap i den nordtyske sjøfartsbyen Flensburg som restaurerer og bygger nye utgaver av berømte, klassiske båter, både seil- og motorbåter. Selskapet har en stor hall nede ved sjøen der det nå seriebygges commuter-båter etter originale, amerikanske tegninger. Alt er som på originalene, både byggemåten, materialene og finishen. De bensinslukende motorene er imidlertid erstattet av moderne dieseler.

Båtene er ikke lenger laget for spritsmugling, men til dagsturer, som picnic-båt, tender for superyachter, eller for bruk av hoteller og båtklubber.

Under VM-seilasene for 8- og 12 meter seilbåtene i fjor sommer, ble R&Bs commuterbåt brukt som tilskuerbåt for presse og VIP-besøkende. Det samme skjedde under en av regattaene i Marstrand i Sverige nylig.

Hva en slik båt koster har vi ikke fått vite, men noen data kan vi bringe: Båten på bildet er 31 fot, 9,12 m, lang og 2,0 m meter bred. Den er bygget i mahogny og utstyrt med en 174 V40 Steyr dieselmotor på 170 hester. Toppfarten er 27 knop.  Vil du vite mer kan du gå inn på www.classics.robbeberking.de