Stor redningsskøyte for et lite hav
Stor redningsskøyte for et lite hav
Stor redningsskøyte for et lite hav
Stor redningsskøyte for et lite hav
Stor redningsskøyte for et lite hav
Stor redningsskøyte for et lite hav
Stor redningsskøyte for et lite hav
Stor redningsskøyte for et lite hav

Stor redningsskøyte for et lite hav

Gøteborg er tydeligvis stedet å være om dagen. Mjøsas nye rødhvite stolthet, redningsskøyta RS 148, hadde tatt turen for å vise seg frem for et av verdens mest kresne båtpublikum.

Publisert Sist oppdatert

 

Vi benyttet sjansen til å prøvekjøre den nye stoltheten til frivillighetskorpset i Mjøsregionen. Båtens skrog og konseptet er tegnet av norske Birger Kullmann, mens det finske verftet Marine Alutech OY AB har stått for resten. Vi påpekte en del sjøstøy fra forskipet, men i følge mannskapet var allerede verftet varslet om problemet og dette skulle rettes opp straks skøyta var å plass i Mjøsa.

På hekken hang det to Mercury Verados på hver seg 300 hk. Fullt utstyrt veier båten i overkant av fire tonn. Det er gjort en fantastisk jobb med dette skroget, og under vår testtur var vi ni voksne menn bord, pluss 500 lityer drivstoff. På tross av dette klarte vi å oppnå en toppfart på 43 knop. Da er maskinene justert til å yte bare 80 prosent av maks, og det er montert propeller for stor slepekraft. Med et annet oppsett propeller og tre personer om bord skal båten på en god dag klare 50 knop.  Forbruket er på hele 226 liter når vi kjører spakene helt ned mot instrumentpanelet, men så har vel aldri Verado-motorene vært særlig kjent for å drikke lite. Slakker vi av til marsjfarten på rundt 33 knop, faller forbruket til rund 120 liter i timen.  

Skroget skal tåle fire meter bølger i førti knop. Under vår prøvekjøring kjørte vi godt over 40 knop, men bølgene var ikke mer enn på 1,5 meter. Båten oppførte seg velbalansert og eksemplarisk i alle fartsområder. Etter å ha lekt noen timer om bord i de to Goldfishbåtene som også befinner seg her i Gøteborg, må jeg si at begge de båtene slik de var satt opp, ville hatt problemer å følge ”skøyta” i starten. Vi spøkte litt om bord og sa at hadde vi sagt raskest på den første mila, ville nok RS 148 vunnet. Men så ville det vært takk og farvel.

-Vi bruker bare skøytenummeret foreløpig, for båten skal ikke døpes før 20 mai, sier skipper Jostein Aaslund.

Som på mange av de andre skøytene er den spekket med utstyr. Kaffetrakter og ei lita byssa er en selvfølge, selv for folk med korte avstander slik man har på Mjøsa. Men ellers er det både sykebåre, og bogseringskrefter i massevis. Det er doble Fururno skjermer med både radar, AIS og kartplotter.

Når vi stiller det litt dumme spørsmålet om de går eskortetjeneste på Mjøsa, humrer skipper Frode Rostad. Nei det gjør vi ikke, men det har hendt at vi har gått til helgøya for å lage rent kjølvann til småbåtene som har vært på badetur.

Frode Rostad og Jostein Aaslund er ikke alene om å bemanne skøyta på Mjøsa. I Sjøredningskorpset er det 18 frivillige som deler denne jobben mellom seg. Skøyta er operativ fra april til desember om isforholdene tillater det. Hjemmehavna er Gjøvik, men med en maksfart på over 40 knop har skøyta stor rekkevidde på vårt største innlandshav.

Spesifikasjoner:

K11MPC, der MPC står for "Multi Purpose Craft." - Bygget for profesjonell yrkesbruk der arrangement og utrustning tilpasses kunde. RS 148 har et arrangement og en meget omfattende spec. gitt av Redningsselskapet.

LOA: 11,35 m (inkl. motorer)

Bmax: 3,70m (på fender)

Vekt (med fulle tanker og all utrustning): i underkant av 5000kg 

Maskineri: 2x 300hk (obs. satt opp med propellere for maksimal "bollard pull" og ikke maks hastighet)

Hastighetsområde: 30-50knop (avhengig av arrangement, utrustning og maskineri)

Skrog; "Kullmann-type", dobbeltkrumt med V-bunn fra 26+ grader.  K11MPC er en videreutvikling av d.o. offshore designs som f.eks. Norsafe "Munin" datterfartøy. Samt div. crew tendere for vindparkservice fra Marin Custom m.fl.

Konstruksjon: Glassfiber/ Karbon sandwich injeksjonstøpt.

K11MPPCt kan utrustes både med twin innenbords diesel og vannjet eller drev. Eller som for RS 148 twin utenbordsmotorer.

Verft: Marine Alutech OY AB (www.marinealutech.com)

Norsk agent: Polarmarintech v/ Svein-Erik Teksten  (www.polarmarintech.com)

Fakta om forumet:

High Speed Boat Operational  Forum er et non-profit nettverk, som er ment å koble mennesker fra hele verden. Det viktige er interessen for ekstreme båter som er ment for profesjonell bruk. Seminaret har som mål og bedre arbeidsforhold om bord i slike båter, og gi hverandre råd som øker sikkerheten og en effektiv utnyttelse av båter som krever mye av føreren og som tåler ekstreme belastninger. Fokus er på praktiske studier og  metodikk for å forbedre ytelse, og for å redusere farlig eksponering og risiko for skade. Forumet arrangeres hvert annet år. Og har siden oppstarten vokst fra 10 deltagere til 260.