Tilnærmet nullvekst for båtimporten
Tilnærmet nullvekst for båtimporten

Tilnærmet nullvekst for båtimporten

I 2011 sank importen av fritidsbåter med 2,6 prosent fra 1,65 til 1,61 milliarder kroner. – Men signalene fra bransjen så langt i år er at vi ligger foran fjoråret, sier Erlend Prytz i bransjeorganisasjonen Norboat.

Publisert Sist oppdatert

Etter toppåret 2007 har importen av fritidsbåter sunket dramatisk. I 2007 ble det importert båter for 3,2 milliarder kroner og i 2011 for 1,6 milliarder kroner. Nå ser det ut til at bunnen er nådd. I 2010 ble det importert 8935 båter. I 2011 ble det importert 8565 båter. Dette tilsvarer en reduksjon på 4,1 prosent.

- Vi håpet vi skulle nå bunnen i 2010, men det viste seg å være feil, markedet for fritidsbåter og utstyr falt også i 2011. Men med den utviklingen vi har sett så langt i 2012 tror vi at det sakte, men sikkert går rett vei, sier Erlend Prytz, som er direktør i bransjeorganisasjonen Norboat.

 

Forsiktig optimisme

Også forhandlere bekrefter denne forsiktige optimismen i en pressemelding som er sendt ut på vegne av Norboat.

- Ja, det går bedre i år enn i fjor. Interessen har nok hele tiden vært stor, men kjøpslysten er tilbake og etterspørselen er betraktelig bedre. Det har på ingen måte tatt av, men det går riktig vei. Lukkede båter som Askeladdens P serie og Benetau Antares leder an, men det er bedring over hele fjøla hos oss. Vi merker også at forholdet mellom ny og bruktbåtsalg har stabilisert seg på et fornuftig nivå, sier en av forhandlerne, Morten Eikeland i Risør Båtsenter.

Ferske tall fra en båtbrukerundersøkelse utført av Opinion Perduca AS for blant annet KNBF og NORBOAT viser at båtbruken er meget høy i Norge, kanskje den høyeste i verden.  Rundt 50 prosent av alle nordmenn er ute i fritidsbåt i løpet av et år, og vi har 750-800.00 båter i Norge med stort og smått.

- Dette dokumenterer våre antagelser om at vi er en båtførende nasjon, sier Prytz.

Frankrike øker

Finland holder førsteplassen med en markedsandel på 19 prosent. Men Frankrike utklasser konkurrentene hva vekst angår.

- Ja vi er fornøyde sier Even Larsen, som er daglig leder i Normar.

-Vi solgte godt 2011, kanskje særlig frem til og med august. Og til tross for en rolig høst var året oppsummert et meget godt år for oss. Vi representerer Beneteau som er et anerkjent merke med lang fartstid. I tillegg har Normar eksistert i over 20 år, og vi tror det gir kundene en viss grad av trygghet. 

Stor økning fra Litauen

Importen fra Litauen økte med 18,0 prosent i fjor.  Ja, vi har økt importen i kroner fra Litauen, sier daglige leder i Marex Stian Wesøy.  Vi har hatt særlig god respons på vår 37 foter som produseres ved Marex fabrikken i Litauen. Vi har fått et veldig godt fotfeste der nede og merker at en eventuell skepsis norske båtbrukere hadde til våre båter som er produsert dere nede er forsvunnet som dugg for solen. Vi tror grunnen til det er at kundene opplever at det er minst like god kvalitet på våre båter fra Litauen som på dem som er bygd i Norge hvor vi jo også produserer, avslutter Wesøy.

* Sverige faller fra andre- til fjerdeplass med en reduksjon på 23,9 prosent fra 267 til 203 mill NOK. Markedsandel 12,6 prosent.