Verdens mest futuristiske motoryacht er snart ferdigbygd
Verdens mest futuristiske motoryacht er snart ferdigbygd
Verdens mest futuristiske motoryacht er snart ferdigbygd
Verdens mest futuristiske motoryacht er snart ferdigbygd
Verdens mest futuristiske motoryacht er snart ferdigbygd
Verdens mest futuristiske motoryacht er snart ferdigbygd
Verdens mest futuristiske motoryacht er snart ferdigbygd
Verdens mest futuristiske motoryacht er snart ferdigbygd

Verdens mest futuristiske motoryacht er snart ferdigbygd

En av verdens mest spektakulære privatyachter nærmere seg ferdigstillelse i Kina.

Publisert Sist oppdatert

Fremtidsvisjonen ADASTRA nærmer seg ferdigstillelse ved McConaghys verft i Kina. Den 140ft (42.5m) trimaranen bygges etter helt spesielle kriterier for sin Hong Kong baserte eier.

Denne nye superyachten vil garantert snu hoder over alt hvor den dukker opp, og komfortnivået om bord er ekstremt høyt når McConaghy bygger en yacht av denne størrelsen, og med et slikt design. Verftet har egentlig spesialisert seg på å bygge lette ekstremseilbåter for regattabruk. ADASTRA blir derfor unik fordi de her bygger båten etter samme prinsippet som racing-seilbåter, det vil si at alt blir ekstremt lett.

ADASTRA er konstruert av karbonfiber med Nomex honeycomb kjerne, skroget er vakumstøpt med epoxy, Kevlar over en Corecell skumkjerne. Interiøret er designet av Jepsen Designs, hvor de samme lette materialene som finnes ellers i båten også utgjør stammen for interiøret. Det vil si man bruker lette kevlar- og karbonmaterialer i stammene, og så dekker man dette med eiekfiner.

Slike skreddersydde detaljer inkluderer også unike karbonfiberluker, og ventiler i karbon. Om ikke dette er nok, så er også alle stiger og hengsler i karbon. Mest imponerende er likevel de tre egenproduserte ankervinsjene i karbonfiber som trekker opp ankerne til skjulte rom i skroget slik at disse ikke vises når båten er i sjøen. Hele ankersystemet er selvfølgelig elektronisk styrt (GPS-posisjonsbestemt) slik at båten hele tiden ligger stabilt og sikkert opp mot vind og vær.

ADASTRA vil være i stand til å kjøre med en snittfart på 17 knop på lange havseilaser. Tankene om bord har en kapasitet tilsvarende 6.500 km. Så en Atlanterhavskryssing på en tank vil ikke være noe problem. (Brest-Karibien 3551 nautiske, som er lik 6500 km, red.anm.)

Mesterverket forlater McConaghy verftet allerede i april. Etter å ha fullført en rekke sjøprøver utenfor Hong Kong vil båten bli overlevert sin eier. Derfra vil den gå til rederens private øy, Pulau Joyo i Indonesia.