Verdensnyhet fra Skorgenes
Verdensnyhet fra Skorgenes
Verdensnyhet fra Skorgenes
Verdensnyhet fra Skorgenes
Verdensnyhet fra Skorgenes
Verdensnyhet fra Skorgenes
Verdensnyhet fra Skorgenes
Verdensnyhet fra Skorgenes
Verdensnyhet fra Skorgenes
Verdensnyhet fra Skorgenes
Verdensnyhet fra Skorgenes
Verdensnyhet fra Skorgenes
Verdensnyhet fra Skorgenes
Verdensnyhet fra Skorgenes
Verdensnyhet fra Skorgenes
Verdensnyhet fra Skorgenes

Verdensnyhet fra Skorgenes

Skorgenes Nordic Rover er trekkplaster på helgens messe i Göteborg, og med utesalong på fordekket skiller nyheten seg ut fra 43-fotere flest.

Publisert Sist oppdatert

Göteborg, Sverige

–    Jeg har bygget min drømmebåt, sier konstruktør og båtbygger Roar Strømsnes stolt til Båtliv. Han gleder seg til å vise fram nyheten for publikum på «båtmässan» i Göteborg, som åpner dørene i morgen.

Skorgenes Nordic Rover 43 kan beskrives som en bobåt med walk-around. Fra akterdekket går det bredt dollbord på styrbord side forbi dekkshuset til et fordekk med en stor sofa og bord, og et stort stuverom under dekk.

–    Her kan man kose seg med familien på ferie. Sittegruppen kan fjernes om man heller vil dra på fisketur. Da får man et fint arbeidsdekk med høye skansekledninger og gode stuverom, sier Strømsnes til Båtliv.

–   

Hardværsbåt

Roar Strømses er vestlending med oppvekst ved værharde Stadt. Skorgenes Nordic Rover 43 er bygget for tøffe forhold. Skroget er 38 med mer tykt, veier 11 tonn, og er vakuumstøpt med Devold-matter. Skrog og overbygg er støpt sammen, og vinduene i dekkshuset er limt til overbygget.

Maskinene består av to Cummins dieselmotorer som hver yter 425 hestekrefter. Det skal gi en toppfart på 34 knop og marsjfart på 26 knop, ifølge konstruktøren. Båten er bygget for strake aksler, som ifølge Strømsnes gir båten mye større fartsområde enn drev eller pod.

–    Pod er ikke trygt i grov sjø. Med drev må man kjøre enten veldig sakte (under syv knop) eller i plan. Med aksling kan man gå i grov sjø uten problemer i 11-12 knop, sier Strømsnes, som også påstår at aksling gir bedre drivstofføkonomi og lavere servicekostnader enn alternativene.

Uteplass

Med Skorgenes Nordic Rover 43 har Strømsnes ønsket å bygge en båt med mye uteplass. Akterut er det sittegruppe under tak på akterdekket. – Det hender jo at det regner i vår del av verden, sier Strømsnes. Innenfor bakdøren er salongen veldig lik Skorgenes 375: Salong på babord, bysse og førerplass på styrbord og stjernehimmel i taket. Føreplassen kan reguleres for stående eller sittende kjøring, og det er dør ut til dollbordet, slik at skipperen raskt kan gå ut på dekk.

Skorgenes Nordic Rover 43 har tre lugarer. Akterut med nedgang fra babord side i salongen er det en dobbeltlugar med to dobbeltkøyer samt et toalett. Forut er rederlugaren med bad på babord og toalett på styrbord.

Innredningen er bygget i mahogni, mens dekket er belagt med teak. Detaljer som flatskjerm i lugarene og sentralstøvsuger hører med. Prisen på utstilt båt er 5 millioner svenske kroner, og Strømsnes tipper at prisen i Norge vil ligge fra 4,5 millioner norske kroner og oppover avhengig av motor og utstyr.

Les også: Skorgenes utfordrer finnene

Tekniske data:

Skroglengde: 12.95 meter

Bredde: 3,98 meter

Dybde: 0,95 meter

Diesel: 1200 liter

Ferskvann: 400 liter

Septik: 300 liter

Deplasement: 11 000 kilo

Motorer: 2x450 hk

Pris: Fra 4,5 millioner norske kroner