Båtkjøpere på glid
Båtkjøpere på glid
Båtkjøpere på glid

Båtkjøpere på glid

Boot melder om salgsøkning for store og middels store motorbåter samt seilbåter.

Publisert Sist oppdatert

Verdens største innendørs båtutstilling har nå stengt dørene etter ni med utstilling. Besøkstallet var omtrent som i fjor (250.500 besøkende i 2011). Mer enn 50.000 besøkende var fra utlandet (utenfor Tyskland) dette var noen flere enn i fjor.

Les også: Fulltegnet lesertur med Båtliv

Ungdom

1656 utstillere fra 62 har land har den siste uken stilt ut små og store båter, utstyr, chartermål, maritime klær og alt annet som hører båtlivet til. Boot har de senere årene satset spesielt på å tiltrekke seg barnefamilier og ungdom med tanke på rekruttering til båtlivet.

–    Vi ser at vannsport-delen av Boot trekker til seg mange publikummere, og dette blir viktig for båtbransjen over tid, sier Werner Matthias Dornscheidt, som er sjef (president) for Messe Düsseldorf.

En av tre var på utkikk etter motorbåt, mens hele 36 prosent av de besøkende kjøpe båtutstyr eller maritimt tilbehør, ifølge arrangørene.

–    Salget øker noe når det gjelder store og middels store motorbåter, mens småbåtmarkedet er svakt. Et lyspunkt er at luksusyacht-markedet er i ferd med å kvikne til, melder arrangørene, som også kan konstatere at salget av seilbåter var bedre i år enn i fjor, meldes det fra Boot.

Les også: Fornøyde norske utstillere

Utstyrssalget var også bra på Boot. I Tyskland er det god fart i bruktbåtmarkedet, og båteiere investerer i oppgradering av båtene sine, særlig med tanke på økt komfort og sikkerhet.

På jakt etter båt eller utstyr? Kjøp Båtguiden 2012 her