Norsk seier i «European Powerboat of the Year»
Norsk seier i «European Powerboat of the Year»

Norsk seier i «European Powerboat of the Year»

Goldfish stakk av med seieren i innovasjonsklassen for utviklingen av sin E-fusion utenbordsmotor. Dette er den andre prisen de henter i denne prestisjetunge utdelingen som skjedde under åpningen av verdens største innendørs båtmesse i Düsseldorf lørdag kveld.

Publisert Sist oppdatert

Boot, Düsseldorf:

Det var i år fire sterke norske nominasjoner til prisen «The European Powerboat Of The Year». I tillegg markerer flere skandinaviske båtmerker seg blant de nominerte. Vi gratulerer også Nimbus, som med sin 365 igjen er på banen både i Skandinavia og internasjonalt.

Som i fjor, ble det nok en gang norsk seier i innovasjonsklassen. I år var to av tre norske produkter nominert i denne klassen. Goldfish stakk altså av med seieren. I fjor vant Sandefjordsfirmaet ASV med sitt viftesmurte skrog denne prisen.

– Selv om det er krisetider i Europa, viser de store båtprodusentene at de ikke lar seg knekke av nedturene i markedet, sier jurymedlem og redaktør Frode Pedersen i Båtliv.

Mindre og rimeligere båter

– Juryen er i år veldig fornøyd med utbudet av nyheter, og ser en tydelig trend i at pris og størrelse spiller en stadig viktigere rolle også for produsentene når de tar frem nye modeller. Både de franske, engelske og tyske produsentene fokuserer på mindre og rimeligere båter, sier Pedersen.

– Jeg synes det er ekstra morsomt når juryen velger å ta med så mange norske aktører. Både Viksund og Windy representerer to erfarne norske båtprodusenter på hver sin flanke. Goldfish, med sin nominering til innovasjonsprisen, representerer de unge og dynamiske som tar steget enda et hakk videre enn Windy og Viksund.

Ikke alltid enige

Det er ikke alltid juryen i Powerboat of the Year kåringen er enige, og jurymedlem Frode Pedersen sier det i år gikk en kule varmt når det gjaldt klassen opp til 35 fot. Her er utbudet av båter størst, og Norge var her representert med to bunn solide merkenavn, og to båter i hver sin kategori som begge kunne vunnet denne klassen. 

– Det er ikke alltid juryen kan være enige. Sånn er det bare. Vi jobber så uhildet og uavhengig som mulig ut fra det landet vi representerer. Men av og til får du lyst å kjempe litt ekstra for en båt du vet er «over the top» bra. Men dette er også det fasinerende med å sitte i en storjury som denne. Vi har alle forskjellige preferanser, og siden det ikke er mulig for alle i juryen å teste alle båter, blir det tatt avgjørelser som blant andre jeg nødvendigvis ikke er enig i. Sånn er det bare, sier redaktør Frode Pedersen i Båtliv.

Juryen har medlemmer fra til sammen syv Europeiske land, og medlemmene representerer alle de store motorbåtbladene i Europa. Representantene er fra følgende land. Tyskland (juryforman), Norge, Frankrike, Italia, Sveits og Østerrike og Nederland. Noen av bladene har to representanter i juryen. Til neste år blir juryen utvidet med et nytt medlem fra Spania.

Gjentagelse?

Norske båter har tidligere gjort det sterkt under tidligere kåringer av The European Powerboat Of The Year i Düsseldorf. I 2009 vant både Marex og Windy i hver sin klasse. Og i 2008 vant Goldfish 30 i klassen for motorbåter under 30 fot, og Hydrolift 27 sikret seg andreplassen. Samme år vant Fjor 40 Open i klassen for båter under 40 fot.

Prisen The European Powerboat of the Year (EPY) er en prestisjetung utmerkelse

som deles ut hvert år under messen i Düsseldorf. Dette er et non-profit-arbeide, og det både stemmes og nomineres uavhengig. Men juryen avholder arbeidsmøter og har sitt eget forum hvor tanker og meninger utveksles. Prisen er skapt på initiativ fra flere ledende motorbåtblader i Europa, men den administreres av det tyske bladet BOOTE.

Vinnere og begrunnelse fra juryen

Boats up to 25 ft:

Four Winns S 215

Reasons: With the S 215 Four Winns is showing that innovations are also possible on small boats. The S 215 convinces through many new design ideas combined with good driving properties and a very good price-performance ratio.

De andre nominerte var:

Galia 670 MC

XO 240 RS Cabin

Sea Reay Overnighter 210

Yamarin 53 Cross Center Consolle

Boats up to 35 ft:

Cranchi 30 Endurance

Reasons: The Endurance 30 offers at a length of 30 ft technical and design solutions normally only found on much longer boats. Furthermore, the price-performance ratio is ok.

De andre nominerte var:

Viksund 335 St. Cruz

Windy 31 Zonda

Frauscher 1017 GT

Jeanneau Merry Fischer 855

Boats up to 45 ft:

Nimbus 365 Coupé

Reasons: With the 365 Coupé Nimbus is showing how to combine the traditional values of the scandinavian shipbuilding with modern technical possibilities on an extremely high level.

De andre nominerte var:

Galeon 400 Fly

Princess V 39

Bavaria 43 HT

Sealine 42 SC

Yachts over 45 ft:

Jeanneau Prestige 500 Fly

Reasons: The innovative floor plan concept of the Prestige 500 Fly as well as the price-performance ratio form the basis for the success of this yacht.

De andre nominerte var:

Beneteau GT Flyer 49 Fly

Sessa 45 Fly

Sunseeker 53 Mannhatten

Azimut 45 Fly

Displacement:

Bruijs Coaster 1400

Reasons: The appeal of the Coaster 1400 lies in good workmanship and good driving properties combined with a very economical drive, allowing long ranges.

De andre nominerte var:

Linsen Range cruiser 45 sedan

Boarncruiser 42 retroline

Adagio 58 Europa

Delphia 1350 Escape

Innovation Award:

Goldfish 23 eFusion

With the 23 eFusion Goldfish is launching for the first time a motorboat that in respect of performance can well match boats with combustion engines.

De andre nominerte var:

Goldfish EFusion electric outboard

Simrad Sport touch-screen

Raymarin hybrid touch E7