Beneteaus nye targabåt overrasker med lav pris
Beneteaus nye targabåt overrasker med lav pris
Beneteaus nye targabåt overrasker med lav pris
Beneteaus nye targabåt overrasker med lav pris
Beneteaus nye targabåt overrasker med lav pris
Beneteaus nye targabåt overrasker med lav pris
Beneteaus nye targabåt overrasker med lav pris
Beneteaus nye targabåt overrasker med lav pris
Beneteaus nye targabåt overrasker med lav pris
Beneteaus nye targabåt overrasker med lav pris
Beneteaus nye targabåt overrasker med lav pris
Beneteaus nye targabåt overrasker med lav pris
Beneteaus nye targabåt overrasker med lav pris
Beneteaus nye targabåt overrasker med lav pris
Beneteaus nye targabåt overrasker med lav pris
Beneteaus nye targabåt overrasker med lav pris
Beneteaus nye targabåt overrasker med lav pris
Beneteaus nye targabåt overrasker med lav pris
Beneteaus nye targabåt overrasker med lav pris
Beneteaus nye targabåt overrasker med lav pris
Beneteaus nye targabåt overrasker med lav pris
Beneteaus nye targabåt overrasker med lav pris
Beneteaus nye targabåt overrasker med lav pris
Beneteaus nye targabåt overrasker med lav pris

Beneteaus nye targabåt overrasker med lav pris

Beneteaus nye Barracuda vises for første gang i Düsseldorf. Bli med om bord og se de første bildene av det billige alternetivet til Targa, Minor og Paragon.

Publisert Sist oppdatert

Boot, Düsseldorf: En av årets spennende premierer under båtmessa i Düsseldorf er Beneteaus nye styrehusbåt, som trolig vil ta opp konkurransen med andre targabåter, som finske Targa, Paragon og Minor. Men det er på et område denne båten skiller seg klart ut, sammenlignet med andre targabåter vi har sett. Franske Beneteau Barracuda har utenbordsmotor, mens alle de andre leveres men innenbords. Båten kan leveres både med dobbel og enkelinstallasjon. Båten som vises på messa, som for øvrig ennå ikke har fått sin CE-godkjennelse, har enkelinstallasjon. Denne båten er ikke ferdig ennå, men produsenten har valgt å stille den ut for å viste hva som er i vente.

SE BILDESPESIAL

Når vi ser båten for første gang er noe av det som overrasker oss mest prisen. Før skatter og avgifter koster grunnmodellen rett i overkant av 400.000 kroner, uten motor riktignok. Denne prisen er uten flybridge og annet ekstrautstyr.

MYE FOR PENGENE: Beneteau tar opp konkurransen med dyrere targabåter.

Grei plass ute

Vi går om bord i den 8,78 meter lange båten. Akterdekket har fin sitteplass for fem personer, om man vil sitte ute, i tillegg til at det er en benk med pute i fartsretningen på fordekket. Det er lett å komme seg fra akterdekket til fordekket, og det er det er passasje på begge sider av styerhuset. Vi merker det kan være litt trangt når vi klatrer opp leideren til flybridgen, der det er en sofabenk for to-tre personer.

Litt trangt

Trekker vi inn i styrehuset, ser vi at det er sitteplass for fire-fem personer. Føreren og sidemann har hver sin stol, og akterbenken har fin plass for to voksne. Under akterbenken er kjøleskapet, og det er en liten bordplate som vippes opp ved behov. Fra førerhuset er det skyvedør ut på begge sider.

Under fordekket er sovekabinen med plass til to personer og et bad med toalett og enkel dusjløsning. Det kan nok føles litt trangt når vi er inne i styrehuset og nede i kabinen.

Satser på lav pris

Ifølge Beneteau kommer Barracuda med et aggressivt skrog, utstyrt med deres egenutviklede såkalte air-step-teknologi som vi kjenner fra tidligere modeller fra Benneteau. I tillegg til at du kan velge mellom to og en motor, kan du også få båten med og uten flybridge.  Med utenbordsmotorer vil Beneteau klare å presse prisen langt under konkurrentene, og den franske produsenten mener at dette valget av motorisering reduserer prisen med så mye som 20 prosent. Prisen som er oppgitt i Tyskland er på 63.427 euro. Det tilsvarer godt i underkant av en halv million kroner, før norske avgifter.

I tillegg gir det lavere servicekostnader. Med 400 hestekrefter på hekken mener produsenten at de skal klare en hastighet på 45 knop.

Lengde: 8,78 meter

Bredde: 2,98 meter

Vekt: 3000 kg

Maks motor: 400 hk

CE-sertifisering: B