Mer fart i tysk båtbransje
Mer fart i tysk båtbransje
Mer fart i tysk båtbransje
Mer fart i tysk båtbransje

Mer fart i tysk båtbransje

Tyske båtprodusenter økte produksjonen med hele 20 prosent i 2011, melder bransjeforbundet.

Publisert Sist oppdatert

Tysk økonomi viser styrke, og tyskerne selger stadig flere biler og båter til hele verden. Ifølge det tyske båtbransjeforbundet var veksten i byggingen av seilbåter og motorbåter i Tyskland på hele 20 prosent fra 2010 til i fjor.

Fritidsbåtsektoren omsatte i helhet for 1,77 euro (13,5 milliarder kroner) i Tyskland i fjor, viser tall som bransjen har offentliggjort i forbindelse med Boot-messen i Düsseldorf. Dette var en vekst på to-tre prosent fra året før. Boot er verdens største innendørs båtutstilling, og hallene åpner for publikum denne helgen med flere utstillere enn i fjor.

Veksten i eksporten av seilbåter økte med 14,6 prosent og motorbåter med 12,2 prosent fra året før. Mens salget i Nord-Europa nå er brukbart, svikter markedene i Sør-Europa, melder tyske båtprodusenter.

Trend

Båtproduksjonen vokser i Tyskland, men det er ennå et stykke igjen til gamle høyder. Ifølge bransjeorganisasjonen lå produksjonen i 2011 på 65 prosent av toppåret 2007, og fremtidsutsiktene er usikre.

Trenden for tysk båtsalg går i retning av ferdig utstyrte båter i det rimelige prissegmentet. Produsentene møter denne utviklingen med å lage båter som skal gi mye for pengene, og selger båtene med rabatterte utstyrspakker. I det øvre prissjiktet er salget fortsatt tregt, først og fremst fordi kjøperne her kan velge og vrake i gode brukbåtkjøp, opplyser det tyske båtbransjeforbundet (Bundesverband Wassersportwirtschaft).

Optimisme

Tyske båtforhandlere ser positivt på framtiden. Over halvparten forventer vekst i salget de neste to-tre årene, viser en undersøkelse bransjeforbundet har foretatt blant medlemmene. Bransjen vil arbeide for å senke terskelen for å komme på sjøen i Tyskland. I 2012 gjør tyske myndigheter det enklere å ta båtførerprøven, og bransjen bifaller dette. Oppfinnsomhet i produktutviklingen og mer aktiv markedsføring er også blant tiltakene som bransjen mener er nødvendig for å sette mer fart i båtsalget i framtiden.