Søk i arkivet

Pariserne lever ut sine våte drømmer

Pariserne bruker adventstiden godt. De reiser i hopetall til Port de Versailles for å se på båter.

Det er lov å drømme, selv om økonomien i flere Europeiske land  ligger nede med brukket rygg. Det kan vi godt se og oppleve på årets utgave av ”Salon de Nautic”, eller Franskmennenes svar på ”Sjøen for Alle”. Men det merkes godt at både kunder og produsenter i Europa begynner å bli ”edru”. Best merker vi det på båtstørrelsen, og på hvilke type båter som tilbys på årets messe.

Nordmennene godt gjemt
Vi skal ikke påstå at  det ikke lages store og flotte drømmeyachter, de finnes også selvfølgelig til stede. Italienerne har jo sine egen utstillinger, og om det var grunnen til at vi så veldig få utstilte italienske båter vet vi ikke. Det vi vet er jo at nedgangen i salget er formidabelt etter at krisen slo inn for fullt for noen måneder siden. Båtliv har tidligere skrevet at salget av nye båter i Italia har gått ned med hele 70 prosent siste året. Men vi skal vel ikke snakke så mye om italienerne uten å nevne oss selv. Vi fant to norske båter ustilt, det var Windy med sin lille nye Kharma og en Nordkapp Enduro 600.  Begge ganske godt gjemt for å si det mildt. Kanskje det også ganske representativt? Bare for å ha nevnt det som en sterk kontrast til det å ha tro på oss selv. I går kveld var vi på Munch-utstillingen på Pompidou-senteret. Flere hundre meter lange køer for å se på vår Munch. Beskrevet som den største utstillingssuksessen til et av verdens mest berømte gallerier, siden det åpnet i 1977. ”Mens politikerne krangler om plassering av Munch-museet i Oslo, besøker 5.000 mennesker daglig Edvard Munch-utstillingen i Paris, og til nå har 270 000 mennesker sett den,” skrev NRK for to dager siden. Jo da, det går an…… Men nå tilbake til båtfolket.

Nedskalert
Både på seil- og motorbåtsiden er det langt flere små og mellomstore båter som står utstilt. Frankrike på lik linje med Norge har sitt Oslofjorden i Middelhavet, mens de har sitt Vestland og Nord Norge fra Biarritz i sør til Lille i nord. Det tilbys langt flere praktiske og hardføre båter. Eller på godt norsk, fiskebåter med god komfort. Produsentene har blitt flere, og det er ingen av de store internasjonale produsentene som ikke har denne båttypen i sin portefølje her nede. 
På seilbåtsiden var dette utpreget synes vi. Små praktiske dagseilere florerte det av. Både med ett og to skrog. Franskmennene utfordrer jo også på designsiden, og mange trauste norske båtkjøpere burde tatt turen hit ned for å få inspirasjon til at det går an å tenke både nytt og annerledes når det gjelder tilnærmingen til det våte element.

Langt mellom nyhetene
Messen i Paris avspeilet at det heller ikke var flusst med nyheter i år. Jeanneau og Beneteau, kjempene i Europeisk fritidsbåtproduksjon, hadde nyheter som var vist tidligere, blant annet i Genova. Deres anmeldte ”Norgesmodell” Marlin 755 var ikke blitt ferdig, og nå trodde man heller ikke at den ble ferdig til Düsseldorfmessen. Quicksilver hadde en fin liten styrhusbåt som føyer seg inn i deres nye Activ-serie. Hybridselskapet Greenline hadde tatt med seg sin nye 40 foter. Delphia viste frem sin trawlerinspirerte Escape 1350. En båt som kommer til å rocke båtverdenen med sitt seilbåtinspirerte indre, og en pris ingen tidligere har sett på motorbåtsiden. Cirka 1,5 millioner for 45 fort stor båt med to bad og tre dobbeltlugarer. Den prisen sliter til og med Bavaria å slå! Sistnevnte premiereviste sin nye 31 foter i Paris. Men selv dette var ikke en verdenspremiere.
 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om båtlivet helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen