Ny Saga i tøffe tider
Ny Saga i tøffe tider
Ny Saga i tøffe tider
Ny Saga i tøffe tider
image description
Ny Saga i tøffe tider
Ny Saga i tøffe tider

Ny Saga i tøffe tider

Det er travle tider på det tradisjonsrike verftet på Selje. Tøffe tider for båtbransjen til tross,  lanseres Saga 365 til våren.

Publisert Sist oppdatert

Saga 365 er den nyeste tilveksten til Saga-familien. Saga Boats lanserer den helt nye modellen våren 2013.

De første tegningene av den nye båten presenteres nå.

– Etter to års intenst utviklingsarbeid begynner den nye Saga 365 å bli klar for produksjon, sier Sølve D. Refsnes hos Saga Boats AS.

Praktiske løsninger

Design har vært i fokus når de har utviklet den nye norske båten.

– Våre samarbeidspartnere på skrogdesign og design kommer fra de ledende miljøene i bransjen, og det har vært benyttet det siste innen teknologi og metoder, sier Refsnes.

Produsenten sier at gode sjøegenskaper er behold. Og i hele utviklingsprosessen har det vært fokus på best mulig drivstofføkonomi gjennom vektreduksjon og skrogdesign.

– Dette har resultert i en ny og spennende båt med mange praktiske løsninger, sier Refsnes. Prototypen av Saga 365 blir presentert i løpet av våren 2012, ifølge produsenten. Båten er vakuumstøpt og fullisolert.

– I hele produksjonen vil det bli vektlagt bruk av de nyeste materialene for å få et optimalt resultat, sier Refsnes.

30 knop

Båten kommer med to kabiner og fem faste køyeplasser. Det blir da to dobbeltkøyer og en enkeltkøye. Det blir et stort bad med toalett og eget dusjrom.

Motoriseringen blir singelinstallasjon med med V-gir og aksling, og beskyttet ror og propell. Høyeste fartsområde vil bli 30 knop.

Ser vi på tegningene som produsenten har frigitt, ser vi at det blir utvendig dørkplass helt akter med en L-benk. Båten får også en stor badeplattform, med lett adkomst til dollbordene. Innvendig er det ingen tegninger ennå, men bra med vinduer og to takluker bør gi bra med lys inn til styrehuset.

Båten får en lengde på 11 meter og en bredde på 3,50 meter. Prisen er ikke kjent ennå.