Rotur på 2549 nautiske mil
Rotur på 2549 nautiske mil

Rotur på 2549 nautiske mil

Emil Eide Eriksen og Trond Bratland Erichsen skal ro 2459 nautiske mil (4720 kilometer) over Atlanteren i en åpen båt.

Publisert Sist oppdatert

Emil Eide Eriksen (27) og Trond Bratland Erichsen (29) regner med at det vil ta pluss/minus 70 dager å tilbakelegge etappen på 2459 nautiske mil.

Roturen starter fra øya La Gamera tilhørende kanariøtyene, og ender på Barbados i Karibia. Fra Gamera starter de å ro i tospann, og deretter vil di ro i en turnus på to timer. Og mens den ene ror, bruker den andre tiden flittig til å hvile, spise og få unna andre nødvendigheter. Eriksen og Erichsen satser på å ro i denne turnusen helt til de framme, i om lag 70 dager.

Ror nakne

Racet som de to nordmennene er med i kalles Woodvale Challenge. Som en sikkerhet er det med en følgebåt, men dette er en båt som bidrar kun om det virkelig er nød. Uforutsette hendelser må guttene pent fikse opp i selv.

Planen til Eriksen og Erichsen er å ro mest mulig nakent, ettersom klær gir unødvendig friksjon mot huden, i tillegg til at det blir lettere med hygiene. Det eneste de kommer til å dekke seg med er en sokk over deres edlere deler.

– Ikke fordi det er flaut å ro naken, men fordi underlivet ikke er så mottakelig for sol, sier guttene. De regner med at temperaturen vil ligge på 20-25 grader de 70 dagene roturen varer over Atlanteren.

Retter seg opp igjen

Båten deres er av typen «Woodvale pairs ocean rowing boat». Den er 6,9 meter lang, 1,9 meter bred og spesialbygd for utfordring som vil møte roerne. Båten er i bygget i vannfast finer og epoxy. Ferdig rigget og lastet for en Atlanterhavskryssing, veier den et sted mellom 800 og 1000 kilo. Den er bygd med flere vanntette skott som vil kunne hindre den i å synke ved eventuelle skader. Skottene brukes til å lagre utstyr og mat og vil holde vitalt utstyr borte fra vann og fukt, og er tilgengelig gjennom vanntette luker i dekket. Til sammen er det 15 separate rom å lagre utstyr i. Båten er designet slik at den ved en kantring skal kunne rette seg opp av seg selv.

Siste forberedelser

Rowing Atlantic Challenge starter 4. Desember, om drøye to uker. Robåten, som har fått navnet «Njord» er allerede på plass i La Gomera.

– De to ukene vi har til rådighet på La Gomera, før startskuddet kommer til å bli brukt i sin helhet for å perfeksjonere bruken av «Njord». Bruken av drivanker, dregg, elektronikk, satellitt-telefon og lasting av båt, samt spleising av tau, pakking av mat og lage lister over lasterom, er kun en brøkdel av den listen vi har foran oss, sier Emil Eide Eriksen og Trond Bratland Erichsen.

Ror for en hjertesak

I følge Woodvale sine regler må alle team som deltar inngå et samarbeid med en veldedig eller humanitær organisasjon. Formålet med samarbeidet er at alle deltakerne gjennom fasene planlegging, trening, oppkjøring, løpet og i ettertid fronte sin organisasjon og dets formål. Sønner av Norge har i denne sammenheng valgt å innlede et samarbeid med Landsforeningen for hjerte- og lungesyke. Bakgrunnen for dette er mange, men den mest betydningsfulle er at Emils egen sykdomshistorie. Han er født med astma og som nevnt tidligere har han flere ganger blitt diagnostisert med hjerteflimmer.

Sønner av Norge har egen nettside der du kan følge deres egen blogg, med informasjon om båten, forberedelsene og turen.