Priskrigeren har landet
Priskrigeren har landet
Priskrigeren har landet
Priskrigeren har landet
Priskrigeren har landet
Priskrigeren har landet
Priskrigeren har landet
Priskrigeren har landet
Priskrigeren har landet
Priskrigeren har landet
Priskrigeren har landet
Priskrigeren har landet
Priskrigeren har landet
Priskrigeren har landet

Priskrigeren har landet

En av markedets billigste båter, sett ut fra størrelse og utstyr, buklandet i går på Vøyenenga i Bærum. Jeanneau Merry Fisher 855 er en fullverdig familiebåt, som får en startpris på under 700  000 kroner.

Publisert Sist oppdatert

Så stod den der. Båten som garantert vil få konkurrentene til å skjelve i buksene. Nå blir det ikke billigere, eller for å si det litt annerledes, går det an å lage kvalitetsbåter billigere enn dette? Med en startpris på 690 000 for ribbet båt og 200 hk motor kommer man seg fint på sjøen, men da er ikke varmt vann, elektronikk, vinsjer eller baugpropell inkludert. Ønsker du alt utstyret montert, og en større motor, blir prisen cirka 790 000. I følge importøren skal båten likevel gjøre cirka 30 knop med en 200 hk motor. Det vil si behagelig marsjfart på rundt 20 knop. Skroget ser ganske lettdrevet ut, og brede bære/glideflater (chine) starter ganske langt frem. Vi tror likevel ikke den er ubehagelig flat i sjø. Gode steglister og grei v-bunn helt akter vil nok her gjøre en grei jobb.

Jeanneaus nye Merry Fisher 855 (28 fot) fremstår som en fullverdig feriebobåt for en liten familie. To separate sovekabiner sørger for både privatliv og et godt inntrykk av plass. På grunn av god bredde virker det heller ikke trangt i salongen. Jeanneaus nye flyttbare innredningsløsning, gjør at man både på akterdekket og inne kan flytte sittegruppene for å få løsninger som gjør båten mye mer praktisk. Blant annet kan man meget lett gjøre om dinette-løsningen til en egen smal dobbelseng. På akterdekket skyver man hele sittegruppen nærmere salongen. Dette krymper selve akterdekket, men man vinner plass bak ved at badeplattformene blir mye større. Det blir også lettere å komme frem ved motorservice.

Det er dyp og fin gangvei langs styrbordsiden. Styrhuset er noe forskjøvet for å gi plass til dette. Her fant vi også en smart løsning for gassflasken. Ut til denne gangveien hadde skipperen en egen dør i siden. Slikt setter vi pris på, og er med på å heve inntrykket av båten betraktelig. Dette gjør at skipperen mye enklere kan hjelpe til i tilleggingsfasen.

Både rederlugaren og stikklugaren kan stenges med egen dør. I rederlugaren kan man i tillegg skyve sengen sammen slik at det blir større plass til å skifte eller oppholde seg i denne delen av båten.

All denne plassen går selvfølgelig på bekostning av noe. Toalett og bad er vel det som ikke er optimalt på denne båten. Jeg med mine 177 får akkurat plass til å stå. Men da subber jeg borti. Plassen er for så vidt grei ellers, men noe centimeter til ville nok passet bedre for den nordiske kjøpegruppen til denne båten.  

Vi er blitt lovet en prøvetur like før messa Båter i Sjøen åpner helgen 1. til 4. September, men først må produsenten bestemme seg for hvilken motorleverandør han vil ha på premierebåten.

-Dette kommer til å forsinke oss kraftig inn mot messa. Yamaha, som er ment å levere motorene til denne ”pilotutgaven”, har trøbbel med å få frem dobbelinstallasjonen som Jeanneau ønsker på akkurat denne båten, sier Knut Haneborg som har importøransvar for Jeanneaus mindre motorbåter.

Båten får sin norske premiere på messen "Båter i sjøen". Det er allerede solgt to båter her i Norge. Importøren leverer med de motoralternativene som kunden ønsker.

 

Lengde: 8,55 meter (28 fot)

Bredde: 2,98 meter

Vekt: 2900 kg uten motor

Maks motor singel: 250 hk

Maks motor twin: 2+150 hk

Fuel: 400 liter

Water: 100 liter

Køyer: 6 stk

Separate sovekabiner: 2 stk

Pris fra 690 000 kroner