Søk i arkivet

Mer futt i VPs største drevløsning

Med 400 hestekrefter og et dreiemoment på 970 Nm ved 2000 omdreininger blir Volvo Pentas nye toppversjon av D6-serien verdens kraftigste båtdiesel for vanlige hekkaggregater.  

Sommerens grønnmalte nyhet er basert på IPS600-motoren og skiller seg fra dagens D6-370 med større turbo, ny kompressor, ladeluftkjøler med bedre kapasitet, samt forsterket varmeveksler og oljekjøler. Volvo har også puslet med topplokket, og både ventilplasseringen og innsprøytningen er endret for å hente ut 30 ekstra hester fra en blokk som tross alt ikke er mer enn 5,5 liter.
 
- D6-400 er utviklet for å drive større motorbåter, sier Björn Säljö ved Volvo Pentas produktutviklingsavdeling.
- Vi så at det var etterspørsel fra båtbyggere etter en hekkaggregatløsning for sportslige båter i 45-fotssegmentet, og den nye D6-400 DPH vil da passe perfekt.
 

Med de økte kreftene er det også nødvendig å endre en del på selve hekkaggregatet. 400 hk-versjonen av Volvo Pentas DPH Duoprop har fått nye rullelagre, endret utveksling og forsterket styregaffel over vannlinjen. Undervannshuset er oppgradert med nye ståltyper i tannhjulene og forbedret smøring. 
 


De nye motorserien tar i tillegg med seg andre VP-løsninger opp i øverste effektklasse, som muligheter for joystickkontroll med to maskiner - dette reduserer behovet for thrustere, samt automatisk trim, cruisekontroll og løsningen der én gassspak kontrollerer begge maskinene på dobbeltinstallasjoner.
 
 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om båtlivet helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen