Søk i arkivet

Den godmodige kjempen

De som har fulgt våre leserbrev fra sommertoktet med Clipper 36 Sedan har nok forlengst forstått at vi likte båten. Noen dager etter avmønstring har ikke følelsene lunknet. Det er på tide med en første oppsummering.  

Clipper 36 Sedan er en førsteklasses familiebåt, teknisk og håndverksmessig bygget etter utsøkte standarder. Modellen er økonomisk i drift og relativt lettkjørt, og når man først blir vant til den lave gjennomsnittsfarten viser det seg fort at åtte knop er svært komfortabelt. Skrogfart er barnevennlig, gir minimalt med støy og gir ikke minst god tid til navigering og forberedelser før passasje av kronglete og trafikkerte farvann. Supplér med gode sjøegenskaper tross stor høyde og bredde, og den i praksis nesten 42 fot lange modellen står frem som en vinner. Det eneste vi i grunnen savnet som båtførere var hakket sterkere thrustere når båten skulle lirkes på plass i trange, forblåste havner.
 
Men dermed er det ikke sagt at modellen er feilfri. I et senere nummer av Båtliv vi vil trykke en større artikkel om Clipper 36, men allerede nå er det på sin plass å nevne at planløsningen har visse mangler. Vår testbåt var riktignok en prototyp der standardmodellens store dusjrom og bad var bygget om til en fin enkeltkabin på babord side. Men det nye, kombinerte toalettet og dusjrommet foran styrekonsollen fungerte ikke optimalt. Verftet må i det minste få på plass et skikkelig dusjforheng slik at ikke absolutt hele badet blir vått under dusjing!
 
Heller ikke salongutformingen overbeviste helt. Clipper 36 er designet i Australia og layouten passer nok bedre i varmere strøk der flybridgen er et naturlig hovedoppholdssted. Dermed har det kinesiske verftet montert en nokså smal, langsgående sofa på styrbord side og pantryet på babord. I likhet med sittegruppen kan sofaen res opp til en dobbeltkøye, men vi hadde gladelig ofret de to køyeplassene til fordel for en aldeles tradisjonell, stor u-sofa, gjerne med seter og vippbar rygg ved kartbordet. Dette kan det kanskje bli en løsning på. Ettersom Clipper for en stor del håndbygget, har importøren signalisert muligheter for å justere planløsningen nærmere en mer konvensjonell, nordisk stil.
 
Etter en uke om bord dukket det også opp små ankepunkter ved de tekniske løsningene. Dette er ikke noe spesielt for Clipper, alle båter har særtrekk som ikke helt faller i smak. Det viktigste er at en defroster absolutt burde vært på plass - og vi ville fortrukket en gasskoketopp med kokekarholdere fremfor den lekre, men ikke særlig effektive Smeg-koketoppen. Da ville det vært mulig å lage mat i rom sjø uten å starte aggregatet og ikke minst uten risiko for at kokekarene seiler av gårde på glassoverflaten og havner i dørken ved litt sjøgang. Og denne deplasementbåten ruller en del i sidesjø! 
 
En ventilator over koketoppen var også savnet da makrellen gikk i stekepannen. Utover dette fungere matstellet om bord godt, og båten er i tillegg svært lett å holde ren og ryddig. Ett «drag» med mikrofiberkluten og både skinnsetene, de store glassflatene og ikke minst overfloden av mattlakkert teak var ship-shape.
 
Enorme stuerom og en sann overflod av skapplass hjelper også i en feriepakket båt. Når alt har sine faste plasser kommer trivselen av seg selv - selv om fru styrmann klaget over at journalisten la igjen kamerautstyr, notater og data-dippedutter på stadig nye steder. Hadde det vært en sitteplass ved kartbordet kunne dette fungert som en arbeidsplass under turen. 
 
Men dette «problemet» gjelder ikke bare rotete journalister. I dag har svært mange båtfolk av begge kjønn yrker som krever litt jobb i ferien, og et «minikontor» ville slett ikke vært dumt. Importøren akter å endre litt på sidelugaren, kanskje kan denne suppleres med en liten bokhylle og en nedfellbar bordplate med strømuttak og arbeidslys? Dette vil naturligvis kreve endringer på båten, men ett ekstra «nesten-gratis» tips sender vi straks videre: Hva med å montere et lukkbart spjeld for varmluftgjennomstrømming fra motorrommet til skapet under flybidge-trappen? På Vestlandet er det stadig  behov for å tørke klær, og litt maskinromlukt i jakke og bukser spiller ingen rolle så lenge klærne blir tørre.
 
Med en pris på like under tre millioner er Clipper 36 langt fra noen billigbåt, men summen er likevel relativt rimelig for en så stor, velbygget og ikke minst velutstyrt farkost. 36-modellen får skuldrene til å senke seg og vi nøt virkelig turen gjennom Rogaland og Sunnhordland. Den grønne samvittigheten led riktignok av vissheten om at de enorme mengdene massiv teak ikke hadde noen som helst form for miljøsertifisering. Trøsten får være at båten bruker under en liter diesel per nautisk mil i ruslefart og at de rolige, myke bevegelsene knapt nok stresser skrog, maskin, innfestinger, innredning og beslag. Modellen vil dermed helt sikkert ha en levetid som langt overgår rimeligere og raskere, masseproduserte båter. 
 
For Clipper 36 Sedan er slett ikke forbruksvare, båten føles snarere som en klassisk, gammel Mercedes for sjøen: Solid, tung, gedigen, komfortabel og pålitelig - og nesten evigvarende med litt stell.
 

Spesifikasjoner, Clipper 36 Sedan

Lengde: 12,55 meter

Bredde: 3,96 meter
Dybde: 1,30 meter
Diesel: 1 325 liter
Vann: 757 liter
Septik: 114 liter
Vekt: 11 600 kg

CE-klasse: B (kan også bestilles som A)

Pris: 2,9 millioner kroner
Produksjonsland: Kina
Importør: www.w-yacht.no
 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om båtlivet helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen