Maritimt senter som går så det griner
Maritimt senter som går så det griner
Maritimt senter som går så det griner
Maritimt senter som går så det griner

Maritimt senter som går så det griner

Maritim Center i Tromsø er kanskje den båtforhandlerene i Norge som går best om dagen. 30% økning i omsetningen, viser at deres satsing på mindre bruksbåter har truffet riktig i markedet.

Publisert Sist oppdatert

Asle Olaussen har 30 års fartstid hos Maritim Center. Han er ikke i tvil om at markedssituasjonen er en helt annen nå enn den var før finanskrisen.

-Før fylte vi alle ledige rom med store prangende utstillingsbåter, nå bruker vi heller lokalene til å montere nye motorer eller nye småbåter. Vi selger nesten ikke store båter lenger. Nå skal folk ha mindre bruksbåter som tåler flersesongsbruk, og som gjerne ser litt fiskebåtaktig ut. Daycruiserne får stå i fred på brygga, og folk er blitt mer bevisst på hva de ønsker å bruke båten til, sier Olaussen.

Maritim Center i Tromsø selger ikke bare båt. For å overleve har de utviklet en egen måte å drive på for å opprettholde jevnt salg gjennom hele året. Ved hjelp av et stort bygg med mange rom og kvadrat på Skattøra i Tromsø, skifter de mellom salg og service av båter, motorer og båtustyr på sommeren. I september/oktober går de over på salg av snøscootere, snøfresere. Forhandleren er også store på ATV og våpen.

-Alt dette handler om å ta vare på folks fritidsaktiviteter. Ved at vi kan tilby et så bredt spekter av sesongtilpasset utstyr, blir også kundene lojale mot oss gjennom hele året, sier Olaussen.

Å ha et så stort varelager som det senteret har må de også ha stor lagerkapasitet. Derfor har de kjøpt kapasitet i form av store lagerhaller på til sammen 1100 kvm. Dett gjør Maritim Center til et av landsdelens største båtforhandlere. De sliter likevel med å få til et skikkelig bryggeanlegg, som kan ta i mot båtfolket på en skikkelig og sikker måte. Beliggenheten ut mot Tromsø-sundet gjør at store båter ofte lager krøl på mottaksbrygga. I følge Olaussen jobbes det nå med å løse dette gjennom en storstilt utbygging av hele havneområdet der senteret er plassert.

Senteret  prøver å drive etter modell av bilbransjen. Servicen ligger i en egen avdeling med egne servicemedarbidere i mottak, og som gjør at kunden får kontrakt på jobben og en egen person å forholde seg til.