Søk i arkivet

Ville Audi-drømmer

Sportsbiler som erstatter gummihjul med kjøl er intet nytt under solen, men for Audi strekker drømmene seg denne gang enda litt lenger, i bredden.

Vi har sett det før: Koeningsegg-konstruktør Johan Wejedal lanserte sin drøm om en Koeningsegg på kjøl, Porsche fikk sin egen båt allerede i 2008, Lotus Elise har fått sin dykkebil med Rinspeed SQuba og amerikanske Malibu Boats har laget Corvette Limited Edition. Og det er ikke første gang Audi er gjenstand for heftige båtdrømmer. I  2008 lanserte Vizualtech en båt med designpreferanser til Audi R8.

To integrerte vannscootere
Denne gangen har igjen en båtdesigner lekt seg med Audi på tegnebrettet. Det er designstudenten Stefanie Behringer fra Pforzheim Technical College i Tyskland som har tegnet en Audi Trimaran. Det vil si en båt med tre skrog. Sideskrogene har fått hver sin elektrisk drevet vannjet, mens båten har to lette Audi TDI dieselmotorer. Det er når båten ligger trygt fortøyd vi virkelig kan se denne båtens potensiale. Mange vil nok gjøre store øyne når motorene frigjøres og viser seg å være to vannscootere som kan leke seg rundt moderbåten.

Plass for 12
Tilbake på hvert sitt sideskrog gir hver av disse elektrisk drevne vannjettene båten en hastighet på opptil åtte støyfrie knop. Ved høyere hastighet startes dieselmotorene, og topphastigheten oppgis da å være 30 knop. Når dieselmotorene er i gang lades batteriene til vannjettene opp.  Arkitekten har lagt vekt på at båten skal være atletisk, uten at den skal fremstå for aggressivt.
Båten er oppgitt å ha en lengde på 15 meter og en bredde på 6,4 meter. På dekk er det plass til 12 personer, med overnattingsmulighet for opptil seks personer.

Selv om det foreløpig ikke er noen planer om å realisere Audi Tirmaran, er dette et iøynefallende prosjekt. Båtbransjen er fra før av en relativt konservativ bransje, og da kan slike prosjekter være med på å gi nye ideer til fremtidens båtpark.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om båtlivet helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen