Rimi-Hagens nye luksusyacht
Rimi-Hagens nye luksusyacht
Rimi-Hagens nye luksusyacht
Rimi-Hagens nye luksusyacht
Rimi-Hagens nye luksusyacht
Rimi-Hagens nye luksusyacht
Rimi-Hagens nye luksusyacht
Rimi-Hagens nye luksusyacht
Rimi-Hagens nye luksusyacht
Rimi-Hagens nye luksusyacht
Rimi-Hagens nye luksusyacht
Rimi-Hagens nye luksusyacht
Rimi-Hagens nye luksusyacht
Rimi-Hagens nye luksusyacht
Rimi-Hagens nye luksusyacht
Rimi-Hagens nye luksusyacht
Rimi-Hagens nye luksusyacht
Rimi-Hagens nye luksusyacht

Rimi-Hagens nye luksusyacht

Greenline leverer sin første 70-fots yacht til Norge, og den er bestilt av Stein-Erik Hagen.

Publisert Sist oppdatert

» Se bildespesial innenfra yachten!

Det er ingen tilfeldighet at den nye luksusyachten fra Greenline er illustrert i en norsk fjord med norsk fjellandskap i bakgrunnen. Allerede i januar i fjor ble det kjent at Stein-Erik Hagen hadde bestilt en Seaway 70. Denne båten har gitt grunnlaget for det som nå er blitt Greenline 70, som også skal leveres i Hybridversjoner.

SALONGEN: Store vindusflater slipper inn bra med lys.

Opptil fire bad

Yachten får en lengde på 21,49 meter og utrustes standard med to dieselmotorer, hver av dem på 800 hestekrefter som skal gi en fin cruisingfart på 19 knop. Med en drivstofftank på hele 7000 liter bør nok båten rekke langt. Til sammenligning er ferskvannstanken på 1500 liter.

Greenline 70 kan leveres med både tre og fire kabiner, og like mange bad. I tillegg har den mannskapslugar med to køyeplasser.

Stor flybridge

På den enorme flybridgen er det stor u-formet sofa bak førerplassen, og bra med dørkplass akter, med plass til en ekstra båt og en kran. En stor T-topp har flere funksjoner enn bare å skygge for solen. Her er det også solsellepanel som etter hvert kjennetegner Greenline-båtene. Ifølge produsenten blir solcellepanelet på 3kW, og Lithiumbatteriene skal kunne lagre 80 kWh. Med denne løsningen vil selv 70-foteren kunne cruise lydløst uten forurensning. Ifølge produsenten er rekkevidden med denne fremdriften 20 nautiske mil.

Trekker vi et plan ned kommer vi til en godt opplyst salong med store vindusflater. Her er det også en stor u-formet sofa ved førerplassen. Midtskips er det tegnet inn en stor spisegruppe, i tillegg til bra med sitteplalasser på akterdekket. Vil man virkelig nyte fartsretningen er det også en u-formet sofabenk helt framme ved baugen, som garanterer vind i håret.

På tegningene som er offentliggjort av verftet er det tegnet inn tre lugarer i tillegg til mannskapslugaren helt akter. Eierlugaren, som er båtens største, med en lengde på fire meter og bredde på vel fem meter. Her er det i tillegg til god køyeplass et stort bad og en liten sittegruppe. Den ene gjestelugaren er har også dobbelkøye og eget bad, mens den tredje på tegningene har fått to mindre køyer og bad.

Bygg nummer en skal være ferdig våren 2012, men allerede i disse tider skal den være klar for testkjøring i Middelhavet.

Et rimeligere alternativ

Båtliv har tidligere prøvekjørt Greenline 33 med hybridmotor. Dette er en velfungerende hybridbåt som er ukomplisert å farte rundt i. For her snakker vi lydløs gange så lenge startknappen står på elektrisk.

Les mer og se film fra Greenline 33

33-foteren er nok et langt rimelgire alternativ med sin prislapp på 1,1 millioner kroner.

Spesifikasjoner for Greenline 70

Lengde: 21,49 meter

Bredde: 5,95 meter

Dyptgående: 1,40 meter

Vekt fullt lastet: 51 tonn

CE-kategori: A

Design: J&J Design

Styling og interiør: Rhoades Young