Russisk perle for spesielt interesserte
Russisk perle for spesielt interesserte
Russisk perle for spesielt interesserte
Russisk perle for spesielt interesserte
Russisk perle for spesielt interesserte
Russisk perle for spesielt interesserte
Russisk perle for spesielt interesserte
Russisk perle for spesielt interesserte

Russisk perle for spesielt interesserte

For de av oss som har levd en stund husker garantert de putrende russiske Moskvich-bilene. Nå har du sjansen til å sikre deg et sjøgående eksemplar med denne Østblokk-klassikeren som mindre heftig drivkilde. Den skal vekk!

Publisert Sist oppdatert

Vi i Båtliv bruker stadig FINN for å sjekke bruktbåtmarkedet. En av gruppene som er mest spennende å søke på, er den som kalles ”andre”. Her dukker det til en stadighet opp rariteter som knapt kan kalles perler, men som likevel pirrer vår nysgjerrighet. I går kveld dukket denne båten opp når vi hadde vår ukentlige gjennomgang. En vaskekte russer-racer med Moskvich-maskin.

Våre russisk-kunnskaper strekker seg ikke lenger enn til et par høflighetsfraser, men for de av våre lesere som kan russisk, så er det vel mulig å tyde det som står på informasjonsplaten som følger båten. Legg gjerne igjen en mini oversettelse i kommentarfeltet under saken. Det vi vet litt om er røttene til motoren som står i båten. Den er hentet fra en ganske populær bil under bilimportforbudstiden i Norge på 50- og 60-tallet. Biler fra øst kunne man fritt ta inn. Så det er kanskje ikke så rart at for mange av oss var nettopp denne biltypen den første familiebilen vi husker lukten av. For det luktet skikkelig brent oljeblandet bensin både innvendig og utvendig når denne Opel-kopien kom putrende som en illsint veps på speed. Den var faktisk ganske så populær i Norge.

Tar vi utgangspunkt i den ”moderne” Moskvichen (Elite) som fant veien til Norge på sekstitallet, ble den levert med en 1350 kubikk motor og hadde hele 50 hk. I bil kunne denne motoren levere en toppfart på 125 km med et forbruk på cirka 0,79 liter per mil. For å få vite mer om selve båten henviser vi altså til den avbildede platen i båten. Det vi ellers vet er at den er 5,70 lang og 1,88 bred, at den er bygget i klinket aluminium med plass til fem og har håndclutch.

Dette er hva selgeren sier om båten sin:

Motor eller drev står, men båten har ikke vært under vann. Har vært i drift for ikke mange år siden. Motor er av type Moskvich og båten er en unik russisk båt. Her har du en flott mulighet for å skaffe deg en båt få andre har!

Det følger også med en hjemmelaget opplagshenger.

Båten har babordstyring og clutch! Kom med bud! Skal vekk!