Gamle båter kan gjenvinnes

Gamle båter kan gjenvinnes

Bort imot 5000 gamle fritidsbåter kasseres og forsvinner hvert år – senket ned på havbunn eller brent på bål. Endelig er metoder for gjenvinning klare, i følge SINTEF.

Publisert Sist oppdatert

Det finnes en million fritidsbåter i Norge mener SINTEF, og hvert år handles det inn 35 000 nye. Cabincruisere, seilbåter og små plastbåter: Alle sammen benytter komposittmaterialer i skrog og overbygg. Årsaken er at materialet som består av tverrbundet polyester og glassfiber, er lett, men samtidig sterkt.

Problemet er bare at når fritidsbåten blir gammel og klar for å kasseres, finnes det ingen returordning. Verken mottakerapparat eller metoder for gjenvinning eksisterer.

– Plast i handleposer kan smeltes og bearbeides, men komposittmaterialer har molekylære bindinger som ikke så lett lar seg bryte ned, forklarer forskningssjef Fabrice Lapique på SINTEF.

Miljøgjenvinningsselskapet Veolia startet derfor opp et Forskningsrådstøttet prosjekt for tre år siden sammen med SINTEF Materialer og kjemi, Norsk komposittforbund, Reichhold og Nordboat. Industripartnerne ville se på mulighetene for innsamling, demontering og transport av de enkelte fraksjonene, mens forskerne skulle vurdere om det var mulig å gjenvinne komposittmaterialet og hva det eventuelt kunne brukes videre til.

Resultatene som nå foreligger, er bedre enn forventet. I løpet av prosjektperioden har SINTEF blant annet utviklet metoder og funnet fram til en kjemisk prosess som gjør det mulig å skille polyester og glassfiber så begge produktene kan brukes om igjen.

– Prosessen er meget effektiv, opplyser Lapique. – Utnyttelsesgraden varerier litt fra kvalitet til kvalitet, men ligger på rundt 80 prosent. Og det beste av alt er at prosessen er enkel å implementere i industrisammenheng. I løpet av to timer er over 80 prosent av materialet løst opp, og temperaturen under prosessen er ikke høyere enn 220 grader.

Ifølge Lapique er det resultatet banebrytende: – Etter å ha gjennomgått artikler og dannet oss en oppfatning av state-of-the-art, ser vi at vi er kommet lengre enn utlandet.