Første Bavaria 43 HT sjøsatt
Første Bavaria 43 HT sjøsatt
Første Bavaria 43 HT sjøsatt
Første Bavaria 43 HT sjøsatt
Første Bavaria 43 HT sjøsatt
Første Bavaria 43 HT sjøsatt
Første Bavaria 43 HT sjøsatt
Første Bavaria 43 HT sjøsatt
Første Bavaria 43 HT sjøsatt
Første Bavaria 43 HT sjøsatt
Første Bavaria 43 HT sjøsatt
Første Bavaria 43 HT sjøsatt

Første Bavaria 43 HT sjøsatt

”The eagle has landed”. Nyheten Bavaria 43 HT ble torsdag sjøsatt  utenfor lokalene til importør Lunde Båt og Motor i Asker. Fire slike båter er allerede solgt i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Bavaria 43 HT har tre doble sovekabiner, alle med full ståhøyde. Den tradisjonelle midtsalongen med spiseplass og bysse er beholdt slik den er på alle søstermodellene. I lugaren foran er dusj og bad adskilt. På sett og vis gir dette båten tre bad. At dusj og toalettrom er adskilt,  er en klar fordel, og øker bruksverdien betraktelig hvis hele familien er om bord. Det er eget toalett og bad i forbindelse med gjestelugarene også, men inngangen til dette badet er fra midtsalongen.

Når du kommer ned i Bavaria 43 blir du ganske betatt av den enorme størrelsen. Mye av årsaken til dette ligger i at Bavaria har en ståhøyde på hele 2,10 meter. De har hevet det eksklusive preget ved å legge inn downlights langs dørkene og under bysseinnredningen. Båten fremstår ganske tradisjonell når det gjelder valg av luker og vinduer. Diss er fortsatt små og ikke særlig innovative når det kommer til lysinnslipp i båten. Men mye av dette kompenseres av en lys og fin innredning.

Båten som i dag ble sjøsatt hadde to Volvo Penta D6 370 montert på drev. Båten er forberedt for IPS, og dette gjorde at motorrommet så ut som det manglet noe på grunn av den store plassen. En mekanikers drøm for å si det sånn.

Båten kommer både i åpen versjon og som hardtop, og som på de mindre søstermodellene er skyvetaket i hardtopen enormt.

Vi ønsker ikke å sammenligne direkte, men ser vi på Windys 44 fot Chinook, skiller det over 3 millioner kroner i pris på disse båtene. Begge har tre sovelugarer, og begge leveres med to motorer på både drev og IPS. Begge har stort soltak og er åpen ut mot akterdekket fra cockpit. Det finnes selvfølgelig også  forskjeller som gjør den ene dyrere enn den andre, men det blir for mye detaljpreik i den store sammenhengen. Sammenligner vi med to andre båter levert på det norske markedet. Elan- og Beneteau 42 HT, ligger prismessig helt klart nærmere Bavarias nyhet.

Vi kommer tilbake med en prøvekjøring av denne båten i Båtliv nummer seks.

Tekniske data, Bavaria 43 Sport (HT)

 LOA: 13,83 m

Vannlinjelengde: 11,22 m

Skroglengde: 13,22 m

Bredde: 4,41 m

Høyde over vannet: 3,35 m (3,33 m)

Total høyde: 4,08 m (4,06)

Dyptgående med senket drev: 1,1 m

Tørrvekt: 11.750 kg (11.950)

Diesel: 1.500 l

Vann: 410 l

Antall personer: 12

Lugarer: 2/3

Faste køyer: 6 i tre dobbeltlugarer

Høyde i salong: 2,10 m

CE-kategori: B

Standardmotorer: 2 x Volvo Penta D6-370 EVC

Grunnpris: 239.900 euro (259.900) eks avgifter.

Pris i Norge fra 2 928 000 kroner