Søk i arkivet

Kombiner ski og båt i påskeferien

Du kan kombinere båt- og alpinferie. Vi setter kurs mot Ryfylke.

Det er påskeferie. Helst vil man være på vannet. Men man vil gjerne prøve alpinbakken også. Dette høres ut som to ytterpunkter, som ikke lar seg kombinere. Hvorfor ikke gjøre som Ole Brumm? Vi takker ja til begge deler!

I båthavna i Stavanger har Kjell Madland gjort klar en Royaler 38 Sundeck. En trawler med alt man trenger til denne forsmaken på påske. Som mannskap har vi også med oss kokk Geir Kvinnesland. Han har jobbet mange år i restaurantbransjen, men er også en erfaren båtmann som har tilbrakt mange påskeferier i Sand i seilbåt fra Kopervik.

I to dager skal vi på tur.  Med kokken og skipshunden Persille om bord kaster vi loss og setter kursen mot Sand, som skal bli vår første destinasjon. Med trawleren holder vi rundt sju knop, og turen vil ta seks timer. Vi har ingen som helst hastverk, og vi rekker til og med et par omveier for å se det beste ved Finnøyfjorden, nord for Stavanger. Hele strekningen er heldigvis innaskjærs. Jeg skriver heldigvis, for på flyturen mellom Torp og Sola opplyste kapteinen at vi hadde 54 knops motvind. I Finnøyfjorden ligger vi godt skjermet mot de kraftige vindkastene fra nordvest. Med sola lavt på himmelen kjører vi gjennom noen trange sund som viser fjorden på sitt vakreste på denne årstiden. Vi seiler også gjennom Sjernarøyene, en gruppe av flere øyer som danner et trangt sund, før vi setter kursen over Nedstrandsfjorden. Da vi runder Breidvika, er det allerede mørkt. Men Sandsfjorden er trafikkert av hurtigbåter og er godt merket for nattseilas. I seks rolige knop og med stjerneklar himmel kjører vi de siste nautiske milene på flybridgen og nyter vinternatten til Sand.

– Sand er min favoritt når jeg skal tilbringe påskeferien nær et alpinanlegg, sier Kvinnesland. Han har allerede gjort klart i byssa og satt bakepotetene i gassovnen. Vi synes nesten synd på dem rundt oss som måtte kjenne matosen fra båten som kommer sigende inn fra mørket til gjestehavna. Planen vår er å sette kursen videre mot Sauda når det er blitt lyst igjen.

Vi tok denne turen i februar. Da var det fortsatt litt is i Saudafjorden. Vo tok derfor ferge over fra Sand og drosje inn til Sauda. Turen tar cirka 25 minutter. Som et alternativ kan man ta bussen som kommer fra Haugesund. Da ringer man alpinsenteret, og de tar kontakt med busselskapet, som får bussen til å svinge innom fergeleiet. Det er et mye rimeligere alternativ.

Ligger du fortøyd i Sauda, kan du benytte skytteltrafikken mellom gjestehavna og alpinanlegget. De lokale får ikke lov til å sette ut båtene før påsken er over, så da har vi plass til mellom 140 og 150 båter

– Innbyggertallet i Sauda nærmest dobles under påskeferien. Vi har tre hoteller, men de fleste påskegjestene sover i båtene sine. Vi regner med sånn cirka fire personer i snitt i hver båt, sier leder Ragnar Fossheim hos Sauda Ferie & Fritid. Han understreker at du må være i god tid ute og forhåndsbestille båtplass.

Har du ikke satt båten på vannet ennå? Det går også skibåt mellom oljebyen Stavanger og snøen i Sauda. Skibåten, som driftes av Rødne Fjord Cruise bruker to timer på overfarten og koster 690 kroner for voksne og 570 kroner for barn og studenter. Bare i fjor fraktet skibåten 5000 skiturister mellom Stavanger og Sauda. Du finner mer informasjon på www.rodne.no. Vi anbefaler at du sjekker med Sauda Skisenter før du setter kursen dit for å stå på ski.

Les mer om Sauda skisenter og alternative skisentere for båtferie i samme område i siste Båtliv som nå er ute hos abonnementene og ute i butikkene fra førstkommende onsdag. I denne reportasjen kan du også lese kokk Geir Kvinnesland oppskrift på biff for påsketuren. Er du abonnement kan artikkelen også lastes ned gratis. Eller den kan kjøpes for 50 kroner for ikke-abonnementer.
 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om båtlivet helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen